Recensie | Batman vs. Superman – Dawn of Justice (2016)

Batman vs. Superman. Billionaire playboy Bruce Wayne tegenover ‘farmboy’ Clark Kent. Een titanenstrijd die lang op zich heeft laten wachten en veel verwachting heeft geschept. Wordt deze verwachting ook ingelost?

Bron: IGN.com

Tien jaar na de gebeurtenissen van Man of Steel (2013) zijn de gevolgen van het gevecht tussen Superman (Henry Cavill) en General Zod nog steeds voelbaar. Aan de ene kant wordt Superman gezien als een God, een messias, aan de andere kant wordt hem verweten dat hij verantwoordelijk is voor talloze doden tijdens de ravage van dat gevecht. Gotham, in Zach Snyder’s universe een zusterstad van Superman’s Metropolis, heeft ondertussen andere problemen. Een oudere, hardere Batman (Ben Affleck), brandt Gotham’s misdadigers met zijn bekende vleermuissymbool. Hierdoor verkeren die misdadigers in levensgevaar in de lokale gevangenis. Vanuit Metropolis merkt Clark Kent deze gebeurtenissen op en heeft er zo zijn mening over.

Ondertussen maakt een haast manische Lex Luthor (Jesse Eisenberg) plannen om Superman een toontje lager te laten zingen. Op een feestje van Luthor maken Bruce Wayne en Clark Kent kennis met elkaar, maar maken beide heren en de kijker ook kennis met Diana Prince (Gal Gadot).

Batman vs. Superman is een volle film. Er gebeurt heel veel. Er wordt veel opgebouwd voor een eventueel DC Universe, zoals Marvel dat ook deed.
Naast de plot van Batman en Superman die tegenover elkaar staan, hebben we ook Lois Lane (Amy Adams) die haar Journalistieke carrière op het spel zet om de waarheid achter een woestijnaanslag te achterhalen. Laurence Fishburn als Perry White zorgt voornamelijk voor onnodige scene’s. Daily Planet wordt in de film vooral gebruikt als tussenstop voor Clark om humeurig te zijn, Perry White schreeuwt wat bevelen en Lois Lane dramt. Voor een overvolle film zijn deze scene’s onnodig en traag.

Het gevecht tussen Batman en Superman had in principe gewoon de hele film kunnen duren. De visuals zijn gaaf, de muziek van Zimmer trekt je nog verder de scene’s in. Maar we moeten het toch nog even hebben over Diana Prince. Oftewel, Wonder Woman. Prima acteerwerk, maar eigenlijk komen we te weinig over haar te weten  om te zien waarom ze uiteindelijk samen met Supes en Batfleck tegen Luthor’s creatie vecht. Tijd voor een Wonder Woman film, dus!

Batman vs. Superman – Dawn of Justice geeft ook een kleine blik op andere DC-personages die in de toekomst een eigen film krijgen. Zo zien we beelden van The Flash en Aquaman in een LexCorp file. Over Suicide Squad wordt in BvS overigens met geen woord gerpt. De enige verwijzing naar wat misschien de Joker zou kunnen zijn, is het met graffiti bekladde kostuum van Jason Todd, oftewel Robin. In tegenstelling tot de Marvel films hebben Man of Steel en nu ook BvS geen post-credit scene, dus je kunt na de film gewoon lekker naar huis. Is ook wel eens een verademing!

Persoonlijk vond ik Batman v. Superman – Dawn of Justice een erg vermakelijke film. Hoewel Jesse Eisenberg als Lex Luthor een van mijn favoriete quotes in de film heeft, kon het personage zelf me niet echt boeien. Dan liever een Gene Hackman of Kevin Spacey.
Een laatste puntje van BvS: Kryptonite. De buitenaardse grondstof is een van de weinige middelen om Superman te verslaan en is in veel films als een Deus ex Machina ingezet. Tot nu. Batman’s gebruik van Kryptonite in rookgranaten vond ik een erg goede uitvinding.

Uiteindelijk is het een enorm drukke film, waardoor er soms te weinig bij verschillende personages wordt stil gestaan. Zoals butler Alfred, bijvoorbeeld. Het meest geweldige personage in de hele film. Als dat hele DC Universe nou op niets uitloopt, kunnen ze alsnog een Alfred spin-off maken met Irons. Die zou ik zo kijken! Of een buddy cop comedy met Ben Affleck. Affleck als Batman was dus echt de juiste keuze. Geweldig om deze kant van de Caped Cruisader eens te zien!

Batman vs. Superman is een prima wegkijkert. Hij heeft zijn ups en downs, maar is verder erg vermakelijk.

Een Reactie op “Recensie | Batman vs. Superman – Dawn of Justice (2016)