Recensie | The Fundamentals Of Caring (2016)

Ben is schrijver van boeken die je nooit gelezen hebt en hij is gepensioneerd. Zijn leven bestaat uit het volgen van de cursus Caregiving en het ontwijken van zijn ex-vrouw met scheidingspapieren. Totdat Ben hulpverlener wordt van Trevor, een rolstoelgebonden tiener.

Bron: TheGuardian.com

Ben Benjamin, gespeeld door Paul Rudd (bekend van o.a. Ant-Man) zit diep in de put. Een recent trauma en een scheiding zorgen ervoor dat hij een teruggetrokken bestaan leidt. Zijn enige afleiding bestaat uit de cursus ‘Caregiving’, die de ALOHA methode volgt: Ask, Listen, Observe, Help, Ask again. Wanneer de cursus is afgerond, gaat Ben solliciteren bij een Britse moeder en zoon Conchlin. De zoon, Trevor, heeft de ziekte van Duchenne en nog maximaal tien jaar te leven. Als hij geluk heeft. Hierdoor is Trevor aan een strikt schema gebonden, waar hij niet gelukkig van wordt. Hij is sarcastisch, humeurig en hij verslijt zijn hulpverleners door ‘trucjes’ als stikken in eten. Toch is Trevor, ondanks zijn initiële onaangenaamheid en sarcasme sypathiek, en dit komt door acteur Craig Roberts (Submarine, 2010), die de rol diepte geeft.

Wanneer Ben het idee krijgt dat Trevor eens naar buiten moet, probeert hij moeder en zoon te overtuigen van een roadtrip naar bizarre toeristische locaties. Hier komt de film pas echt op gang. Het bekijken van world’s biggest bovine op de tweede verdieping zorgt voor genoeg hilariteit. Halverwege de roadtrip pikken Trevor en Ben twee lifters op. Waaronder Dot, gespeeld door Selena Gomez. Selena Gomez? Ja, Selena Gomez. Waarom die in een film zit weet ik niet, maar we moeten het er mee doen. En dat lukt aardig. Lang niet Oscarwaardig, maar verder niet bijzonder tergend.

Naast Dot wordt ook de hoogzwangere Peaches (Megan Ferguson, Love and Other Drugs) een passagier. Samen gaat deze groep misfits op weg naar de Pit. Een door mensen gemaakte krater in de aarde, de diepste. Selena Gomez heeft nog een verhaallijn met haar vader die verder nergens écht naar toe gaat en schijnt er vooral te zijn geweest als ‘love interest’ voor Trevor. De relatie Dot/Trevor/Ben is ongeveer de enige waar je in gaat geloven. Peaches is er vooral voor een stukje extra emotie tegen het einde van de film.

The Fundamentals of Caring is niet bijzonder origineel. Het is een echte indie-film, dus iedereen heeft indie-achtige gevatte comebacks en diepe conversaties. Elk cliché dat je kunt bedenken zit er in. Een roadtrip om het leven opnieuw te leren waarderen of in het reine te komen met het verleden. Sarcasme, sfeershots en droogheid alom. Alles komt echter samen. Zonder Rudd zou deze film een draak zijn, maar Paul Rudd zorgt ervoor dat het geheel aan de grond blijft.

De film heeft een paar best mooie momenten, maar blijft matig, alsof iemand wat verschillende concepten tegen een muur heeft gegooid en een verhaaltje schreef om wat er is overgebleven. Ik heb begrepen dat The Fundamentals of Caring een boekverfilming is en ik hoop van harte dat het boek beter is. De film is een productie van Netflix en de trailer zag er veelbelovend uit, maar kon die belofte helaas maar voor een klein deel waarmaken. De film wil veel wijsheid uitstralen. Zoveel dat het bij vlagen wat irritant wordt. Al met al is The Fundamentals of Caring geen bijzonder slechte film, maar ik zou hem niet aanraden. Het concept is vaker en beter gedaan, deze film was helaas een hit-and-miss.

Een Reactie op “Recensie | The Fundamentals Of Caring (2016)

1. Hm, jammer dat hij zo tegenviel. Het concept is inderdaad niet nieuw en het klinkt ook een beetje alsof hier te veel zogenaamde belangrijke personages in zitten. Misschien dat ik hem een keertje kijk, gewoon ter vermaak haha