Post Scriptum | ‘Denk’ Het Niet

Weer is Nederland een politieke partij rijker. Deze keer is het de partij ‘Denk’. Zelf noemen ze het een beweging, maar hun slogan is simpel: ‘Een verdraagzame samenleving waarin wij elkaar accepteren en ons verzetten tegen de dubbele maat’. Klinkt goed, toch?

Bron: Ohmymag.com

Op zich is daar niets mis mee. Aan kop van de partij staan Tunahan Kozu en Selçuk Öztürk. Nogmaals, tot zover vind ik alleen de naam nog wat matig. ‘Denk’. Dat heeft iets pacifistisch. Ik -denk- meteen aan ‘niet denken, maar doen!’. Maar dan denk ik ook meteen dat de naam prima in het huidige politieke klimaat past: zoveel mogelijk discussie, met zo weinig mogelijk resultaat.

Maar misschien het grootste nieuws rond ‘Denk’ is dat Sylvana Simons zich aan de partij heeft verbonden. Wie is Sylvana Simons, zult u denken? Tenminste, dat dacht ik wel. Ik heb het even voor u opgezocht: ‘Veejay’ bij TMF, was modeontwerper en had een aantal programma’s op verschillende radio en tv zenders. Al met al niet echt een politieke achtergrond, dus. Daarnaast staat mevrouw Simons er om bekend nogal domme dingen te roepen als tafelfiguur bij DWDD.

Volgens sommigen wordt Simons, met haar anti-racisme en anti-Zwarte Piet uitspraken, de Nederlandse Oprah Winfrey genoemd. Tegelijkertijd wordt Denk verweten de ‘lange arm van Erdogan’ te zijn. In diezelfde lijn kon Simons de aanhouding van Ebru Umar ‘wel begrijpen’. Als Simons dan de nieuwe Oprah Winfrey is, zal ze binnenkort wel gratis verblijven in een willekeurige Turkse club Med gaan uitdelen. Als je maar zegt en schrijft wat vriendje Erdogan wil.

Ook wordt ‘Denk’ de anti-PVV genoemd. Nu is anti-PVV best een mooie titel, maar houdt het in dat ze alleen qua standpunten recht tegenover elkaar staan. Hun methodes zijn het zelfde: maar wat dingen roepen en kijken hoe anderen daarop reageren.

In de categorie ‘zwarte vrouwen met een mening’ moeten we het ook even hebben over Beyoncé.
Beyoncé heeft een nieuw album. Dat zal niemand ontgaan zijn, maar toch, bij deze, hij is er hoor. Op dat album, Lemonade genaamd, staan nummers over ontrouw en wraak. Zegt de Washington Post. Want ik heb dat album natuurlijk niet geluisterd. Het is absoluut niet mijn muziek en de hype rond Beyoncé kan ik het best beschrijven door middel van deze en deze Saturday Night Live-sketches.

Kortom, iedereen houdt van Beyoncé. Zowel zwart als blank. Maar goed, wat je ook vindt van het nieuwe album, het mag niet. Welke kleur je ook bent, als je geen jonge zwarte vrouw bent, mag je geen mening hebben over het album, zegt ene Hélène Munganyende (hierna te noemen M., want de hele tijd die naam voluit schrijven is niet te doen) in de Volkskrant. Kijk, ik dacht al dat het album gewoon niet heel goed was. Maar nu blijkt dat ik het niet kan begrijpen. Dat lucht op. Je hoeft muziek dus niet te begrijpen om het bagger te vinden. Kan ik met een gerust hart ook alle Kanye en Drake niet luisteren.

Het schijnt tegenwoordig ‘in’ te zijn om een plaat te maken waarop men de vuile was over jan en alleman buiten hangt. Prima. Fijn. Gooi daar een commercieel muziekje overheen en het is gegarandeerd een hit onder mensen die muziek te makkelijk ‘goed’ vinden. En daar zijn er heel veel van.

Deze week ging het meer dan ook over zwart versus blank en al dan niet vermeend racisme, maar ondertussen worden belangrijke dingen onder de mat geschoven. Bijvoorbeeld dat de Tweede Kamer seksuele voorlichting kreeg van de Vlaamse seksuologe Goedele Liekens. Dit op verzoek van de SP. Waarom? Wat was hier het praktisch nut van? En vooral: wat gaat het kabinet nu met deze (nieuwe) informatie doen?

Ik denk dat ze daar eerst even over gaan Denken. Met Sylvana Simons in de gelederen moet dat zeker goedkomen.

4 Reacties op “Post Scriptum | ‘Denk’ Het Niet

  1. … geschreven! Helemaal…. , … !
    Mjah, aangezien ik niet zeker weet of je nu blank of geel bent.. Vul zelf maar in 😉

      • Vooral de term ‘geel’ 😉 Ik acht de kans dat er een chinees doordraait vanwege mijn woorden dan ook klein 😛 Ik zou ook niet weten aan welke partij ‘ie zich zou moeten verbinden.. Tja

Geef een reactie

