Things I Miss About High School

Het is inmiddels alweer bijna zes jaar geleden dat ik voor het laatst rondliep op mijn middelbare school. Een tijd waarin dingen veel eenvoudiger waren. Soms mis ik dat wel eens…

Ja, soms mis ik dat. Gek, wel. Want in die tijd zou je niets liever willen dan klaar zijn met al dat gedoe. Maar vergeleken met nu was het vroeger allemaal een stuk makkelijker en duidelijker.

Na kwart over drie kon je in principe doen wat je wilde. Of dat nou een potje voetbal was, radio maken of FIFA spelen. Je hoefde niet verder te kijken dan de dagen waarop je diverse huiswerkopdrachten moest inleveren. Je grootste problemen waren leraren en, waar ik dan woonde, begeleiding. En met die laatsten had je al nauwelijks problemen. Tenzij het ging om onderhandelingen over hoe laat je in de kroeg mocht blijven op donderdagavond. En je hoefde maar vijf minuutjes te lopen om op tijd op school te zijn, dus kon je vrij lang in je bed blijven liggen!

Alles was meer zwart-wit. Je wist waar je moest zitten, je wist welke lessen je had. Je wist welke docent je op een bepaalde manier kon bespelen dat hij of zei het grootste deel van de les over iets totaal anders bezig was.

En zelfs de pauzes mis ik soms. Gewoon, het buiten rondhangen. Wat dollen, de laatste nieuwtjes bespreken en ondertussen van de surveillerende docent af te zien komen. Of, in de grote pauze, van het terrein af. Het stadje in. Even langs de C1000, een broodje eten. Van die dingen.

Maar het meeste mis ik soms de gesprekken, het ouwehoeren over van alles en niets, met mensen die je elke dag om je heen had, die op loopafstand woonden en waarmee je één front kon vormen tegen de, in onze ogen, soms bizarre beslissingen van docenten en/of het schoolbestuur.

Gewoon, de relaxte sfeer van huiswerk af-en-klaar. En de vrije uren waarin je zelf kon kiezen aan welk vak je ging werken. En dat het dan toch meestal MSN (of later, toen men MSN uiteindelijk blokkeerde, eBuddy) werd.

Natuurlijk waren er ook klotetijden. Maar hoe verder je van een periode af staat, hoe anders je er op terugkijkt. En dan nog, er waren veel meer legendarische dan slechte momenten. En dat blijft toch het belangrijkste.

“…And most importantly: whatever you do in this life, it’s not legendary unless your friends are there to see it.”

 

8 Reacties op “Things I Miss About High School

  1. Jaa goeie oude tijd. Lekker dollen tijdens de lessen en inderdaad eten halen tussendoor enzo. Leuke momenten waren dat. Erg herkenbaar ook wat je zegt van hoe je er anders op terug kan kijken. Zolang er meer mooie dagen dan slechte waren, zijn dat degene die het meest bij blijven

  2. Insgelijks. Al was het eigenlijk tijdens mijn studie ook nog overzichtelijk. Pas toen ik in de mallemolen van een academische carrière, een vriend met een vertrouwensprobleem en op mezelf wonen terecht kwam werd het ineens een zooitje.

  3. Ja, ik verlang er ook weleens naar terug. Maar in sommige opzichten vind ik het volwassen leven ook erg prettig: het minder snel oordelen, en meer kijken naar gemeenschappelijke eigenschappen dan de verschillen.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je ideeën hebt over wat je nu gaat doen, nadat je gestopt bent met je studie?

Geef een reactie

