Recensie | De Tweeling, De Musical

In 1993 verscheen het boek De Tweeling van Tessa de Loo, over een tweeling die op zeven jarige leeftijd van elkaar gescheiden worden. De één groeit op in Nederland, de ander in Duitsland, en een Wereldoorlog tussen hen in.

de_tweelingNL

Bron: Entertainmentmv.nl

In 2004 werd het boek verfilmd met Nadja Uhl/Gudrun Okras en Thekla Reuten/Ellen Vogel als tweeling Anna en Lotte. Nu, in 2015 is dit bekende verhaal omgezet tot musical, met teksten en muziek van Common Linnets Ilse DeLange en J.B. Meijers die, tot nu, onervaren waren op het gebied van musicals.

De show vertelt het verhaal van de tweeling Lotte en Anna, die na de dood van hun vader van elkaar gescheiden worden. Anna groeit op in het Duitsland van de jaren twintig en dertig, terwijl Lotte bij familie in Nederland terechtkomt. Ongewis van elkaars lot groeien de meisjes op. Anna als werkkracht bij haar oom Heinrich, die boer is, Lotte in een rijk milieu vol muziek en literatuur. De levens van de twee zussen komt pas weer samen vlak na de Tweede Wereldoorlog. *Dit plot volgt de voorstelling en kan dus afwijken van boek en of film.*

Gisteren, 7 november, kreeg ik de kans om de show te zien in het DeLaMar-theater in Amsterdam. De rollen van Anna Bamberg en Lotte Rockanje werden gespeeld door Hanna van Vliet en Rosa da Silva. Da Silva speelde eerder Anne Frank in de productie ANNE. William Spaaij, bekend uit musicals als Mary Poppins, speelde Lotte’s joodse echtgenoot David. Niels Gooijer, bekend van musicals als Soldaat van Oranje en Hij Gelooft In Mij speelt Hanna’s Duitse man Bernd. Andere castleden waren Doris Baaten (Mamma Mia!), Henk Boot (Sint) en Anouk van Nes (Cats, La Cage Aux Folles). Het script komt van Kees Prins en Frank Ketelaar die eerder ook het script voor de Hazes-musical Hij Gelooft In Mij schreven.

tweelingmedia.nu.nl

Hanna van Vliet; Rosa Da Silva | Bron: Media.nu.nl

Wat meteen opvalt is dat het allemaal enorm goed in elkaar zit. Het decor is prima gebouwd op een reizende show, wat De Tweeling vanaf januari ook zal gaan doen, maar is toch professioneel en voegt toe aan de sfeer. De liedjes van DeLange en Meijers zijn aardig, maar het stuk rust het meest op de prestaties van Hanna van Vliet en Rosa da Silva en de interacties met de andere acteurs. Qua verhaal is er flink geknipt in het originele bronmateriaal. Hele hoofdstukken zijn geschrapt. Maar dat is niet erg of storend, want het maakt het verhaal er pakkender op. Ook het einde is totaal anders, maar op het toneel werkt het.

Wat minder goed werkt is de wisselwerking tussen muziek en spel. Het is bekend dat bij een musical de cast ieder moment uit kan barsten in een nummer. Dit verliep bij De Tweeling wat stroef. Hoewel de muziek over het algemeen pakkend was, kwam het soms wat uit het niets. Andere momenten kon je het al lang zien aankomen. Hierdoor liep die wisselwerking niet heel lekker.

tweeling-3entertainmentnv

Bron: Entertainmentnv.nl

Ik denk ook dat De Tweeling beter zou werken als muziektheater dan echt als musical. Daar neigt het voor mij al meer naar en past misschien ook beter bij het materiaal. Desalniettemin was het een erg mooie voorstelling, speelden Da Silva en Van Vliet enorm de sterren van de hemel en was het voor mij weer een aansporing om het luisterboek van Tessa de Loo weer eens onder het stof vandaan te halen!