Fictie | Minutes To Midnight

Kaarslicht werpt groteske schaduwen op het rijkversierde hout. De stilte wordt slechts doorbroken door getik van bestek op servies. Het eten is heerlijk, de wijn bedwelmend. De geur van gevuld wild zwijn vult de ruimte. Achter mijn gastheer brandt een groot haardvuur.

bronhouzz.com

Bron: Houzz.com

Maar ik mag me niet laten afleiden. Ik richt mijn aandacht op de verschillende soorten bestek naast mijn bord. Het koele roestvrij stalen eetgerei lijkt op iets te liggen wachten. Net als ik.
Tegenover me zit mijn gastheer ook te eten. Een vlek is zichtbaar op zijn satijnen servet, waarmee hij net zijn mond heeft afgeveegd.

Hij kijkt me strak aan terwijl hij praat. Zacht, beheerst, maar met een vlijmscherp randje. In het kaarslicht lijkt zijn gezicht spits. Zijn dictie is perfect, wat ouderwets zelfs. Van elk zorgvuldig ingecalculeerd woord dat hij spreekt komt een kilte die zich samenvoegt met de schaduwen, vechtend met de warmte van het haardvuur.

Na het eten, als alles door bedienden is afgeruimd, wordt er whiskey gebracht. En sigaren. Een boom van een vent houdt een aansteker onder mijn neus. De geur van de Cubaan is penetrant, de whiskey brandt in mijn keel.
We spreken rustig. Beiden zijn we ons pijnlijk bewust van onze plaats, pal tegenover elkaar. Tegenpolen, rivalen, pionnen in een eeuwenoude strijd tussen licht en donker. Tussen goed en kwaad.

Het is bijna tijd. Nog enkele zetten tot schaakmat. Ik moet me concentreren. Zoals altijd hangt er te veel af van deze operaties. Ik voel het pistool, dat in mijn schoen verborgen zit, tegen mijn been drukken. Mijn gastheer lamenteert over een voorbije tijd, waar het lot van de wereld beslecht werd tussen twee degens. Een van de weinige dingen waarover we het eens zijn. Een explosie buiten kondigt het begin van het einde aan.

Deze scene is geschreven als een stijlopdracht voor mijn opleiding, waarin alle zintuigen aan bod moeten komen in het narratief. 

3 Reacties op “Fictie | Minutes To Midnight

Geef een reactie

