What Do You Believe In?

In het Midden-Oosten vechten ze er al jaren om, in Amerika wordt het land in tweeën gebroken. Geloof, dus. Of in elk geval, de interpretatie van dat geloof. Dus ben ik bij mezelf te raden gegaan: waar geloof ik nou eigenlijk in?

blogs.longwood.edu

Bron: Blogs.longwood.edu

Het korte antwoord is: nergens. Het lange antwoord is wat ingewikkelder. En dat ga ik dan ook maar even uiteenzetten.
Geloof is niet alleen tegenwoordig de oorzaak van onenigheid. Al eeuwen geleden vocht men in naam van een of meer goden veldslagen of maakte kruistochten om, bijvoorbeeld, Jeruzalem van de Saracenen (Turken) te bevrijden. Omdat er ergens beschreven stond dat Jeruzalem een heilige Christelijke stad is. En dat geldt ook voor Joden en Moslims. Dus wie er dan ‘recht’ op had, was nog niet zo eenvoudig.

Maar ik wijk af van waar ik oorspronkelijk over wilde praten: waar ik nou in geloof. Als ik ‘nergens’ zeg, dan is daar in principe alles wel mee gezegd. Dus laten we beginnen met wat ik bèn. Sinds kort ben ik er achter gekomen dat ik een agnostische atheist ben. Een agnost zegt niet de kennis te hebben of er wel of geen god is.

Agnosticism is the view that the truth value of certain claims—especially claims about the existence or non-existence of any deity, but also other religious and metaphysical claims—is unknown or unknowable. – wikipedia

Je kunt het niet weten. Het kan wel, het kan net zo goed dus niet. Atheisme is de afwezigheid van geloof in een of meerdere goden. Ben je een agnostische atheist, dan betekent het eigenlijk dat je toegeeft dat je niet weet of er wel of geen god of goden zijn, maar de keuze maakt om daar niet in te geloven.

Ik vind het best prettig dat ik daar nu uit ben. Ik heb overal wel over gelezen. Ik ben vroeger wel eens naar de kerk geweest, heb me verdiept in het Jodendom, heb discussies met een huisgenoot gehad over de Islam… En dat is mooi. Maar ik ben blij dat ik nu een naam kan geven aan wat ik -niet- geloof.
En zeker de laatste tijd ben ik blij dat ik niet echt iets geloof, want niets is zo bizar om, bijvoorbeeld, een land als Amerika zichzelf in tweeën te zien scheuren om een punt als het homohuwelijk.

De afgelopen weken is ambtenaar van de burgerlijke stand Kim Davis in het nieuws geweest omdat ze weigerde huwelijkspapieren te ondertekenen voor homo’s. Sinds de nieuwe Gay Marriage Law is ze dus strafbaar, en heeft dus vastgezeten. Waarom wilde ze die papieren dan niet ondertekenen? Omdat ze Christelijk was en de bijbel homoseksualiteit afkeurt. Dat was haar verweer. En daarin kreeg ze enorm veel bijval.

De manier waarop ze uiteindelijk vrij kwam, naar buiten lopend op de muziek van Eye of The Tiger (wat de band Survivor later publiekelijk afkeurde), huilend en God dankend dat hij haar door haar ‘moeilijke tijd’ loodste. Helemaal erg was haar (vierde!) echtgenoot die er in een overall als een boerenlul naast stond, wat maar weer het niveau bevestigde. En niet alleen het niveau werd bevestigd, ook werd het beeld van fundamentele Gristenen als hardcore homohaters maar weer eens bevestigd. Terwijl dit, zoals in de meeste gevallen, altijd maar een klein percentage is.
Maar desalniettemin toch een percentage dat, door de Republikeinen, toch ‘de baas’ zijn in het Amerikaanse congres.

En dan komen we dus gelijk aan bij mijn laatste punt: politiek en geloof. Ik ben er tegen. Geloof heeft niets te maken met politiek. Of, want de waarheid is zo anders, zou er niets mee te maken moeten hebben. Het past gewoon niet. Waarom zou God, Allah, JHWH of wie dan ook invloed moeten hebben op wetgeving?

Neem bijvoorbeeld abortus. Ik ben er voor. Er zijn gevallen waarin ik vind dat het best moet kunnen. Wel denk ik dat je dat per zaak zou moeten bekijken. Maar voor anderen is elk leven heilig en is abortus moord. Deels kan ik daar in komen, er is sprake van ontwikkeling van de foetus. Maar dat is nog geen reden om het niet te doen. Alleen zou het handig zijn om een termijn in te stellen tot waar het nog mogelijk is. Anders is adoptie altijd nog een optie.
Maar boven alles, vind ik dat het de keuze van de vrouw blijft. Dat mannen dat soort dingen bepalen gaat sowieso al nergens over.

Waar komen we vandaan? Waar gaan we heen als we dood gaan? Mormonen geloven dat men allemaal al voor de geboorte als familie bij elkaar is. En elkaar dan uiteraard na de dood ook weer ziet. Dat is mooi. Moet je vooral geloven.
Ik denk niet dat er ‘iets’ is. Je bent dood. Je lichaam werkt niet meer. Alleen nog een lichaam blijft over. Het enige bestaan na de dood ligt voor mij in de herinnering van je nabestaanden. Of, als je bijvoorbeeld een schrijver bent, in je teksten.

En dat is voor mij genoeg.

4 Reacties op “What Do You Believe In?

  1. Mooi gezegd. Ook al geloof ik dan heel anders vind ik het mooi hoe je dit zegt.
    Om niemand te kwetsen zou ik als ik jou was de naam ‘Jahweh’ wel weghalen. De joden noemen hun god niet zo, dit is slechts een naam die de christenen ervan hebben gemaakt om ‘de onuitspreekbare naam’ uitspreekbaar te maken. Volgens de joden is het godslastering om die naam te gebruiken.

  2. Wauw. Een man die zegt dat vrouwen zelf een keuze mogen maken. Dat is op zich al bijzonder zelfs al is het nog zo terecht. En verder ben ik het ook helemaal met je eens!

Geef een reactie

