Recensie | Daredevil – Season One

Toen de serie net op Netflix stond heb ik al een stukje geschreven over de eerste paar afleveringen. Nu is het tijd om te kijken of het eerste seizoen van Daredevil het niveau van die eerste afleveringen blijft houden.

set_daredevil_netflix_640

Bron: etonline.com

Daredevil kennen velen als die matige film met Ben Affleck in de hoofdrol. In 2015 kwam Netflix met het eerste seizoen van een reboot van de blinde superheld. In deze versie wordt Matt Murdock, gespeeld door Charlie Cox, op jonge leeftijd blind door een tragisch ongeval. Jaren later is hij een succesvol advocaat die samen met zijn partner Foggy Nelson (Elden Henson) een eigen advocatenkantoor wil opzetten. Samen willen ze de wijk Hell’s Kitchen in Manhattan een betere plek maken. In hun eerste echte zaak ontmoeten de twee Karen Page (Deborah Ann Woll) die (onterecht) wordt verdacht een collega te hebben vermoord. Later blijkt dat ze geframed is, omdat ze belangrijke informatie op het spoor is gekomen over Union Allied Construction, haar voormalig werkgever. Tegelijkertijd gaat Matt ’s nachts de daken op als een gemaskerde vigilante om Russische drugskartels te ontmantelen.

Uiteindelijk wordt het een lange strijd op drie fronten tegen de corruptie, die in stand wordt gehouden door de grote man achter Union Allied: Wilson Fisk (gespeeld door Vincent D’Onofrio). Het eerste front is Matt als ‘The devil of Hell’s Kitchen’, of later korter ‘Daredevil’, zoals hij in de kranten genoemd wordt. Het tweede front zijn Matt, Foggy en Karen, die na aflevering één bij de heren in dienst komt, en het derde front zijn Karen en de journalist Ben Urich (Vondie Curtis Hall).

Uit voorzorg voor spoilers zal ik het verder niet over de plot hebben. Maar laten we het wel hebben over de acteerprestaties. Eigenlijk kun je Daredevil best vergelijken met Batman Begins. Donker en gritty. En die sfeer wordt enorm goed weergegeven. Een lichtpunt in al die duisternis is daarom ook het ‘Team Daredevil’, Matt, Karen en Foggy. Niet alleen zorgen zij voor de nodige humor, maar ook voor ‘moraal’ in een anderzijds corrupte wijk.

En over corruptie gesproken, Wilson Fisk is een geweldige bad guy. Zeker omdat D’Offrio hem niet alleen als ‘schurk’ afspeelt, maar iemand die ook een relatie kan hebben of vervoerd kan raken door kunst. Maar ook een koelbloedige zakenman en leider is. De showdown tussen Murdock als Daredevil en Fisk is dan ook een lust voor het oog.

Ook mogen we Rosario Dawson niet vergeten die als Claire Temple als een van de eersten op de hoogte is van Matt’s alter ego en hem vaak moet oplappen na gevechten. Want dat is ook een sterk punt van de serie: Murdock is geen superheld, niet als zodanig. Hij raakt vaak zat (ernstig) gewond en maakt ook wel eens fouten en niet alle missies gaan hem altijd even goed af.

Uiteindelijk is het eerste seizoen van Daredevil enorm geslaagd. De eerste paar afleveringen zijn wat veel exposerend, je maakt kennis met zo veel verschillende personages en soms gaat het verhaal niet altijd even snel, maar uiteindelijk was dat het helemaal waard. Mijn favoriete aflevering is ‘Stick’, waarin we als kijker kennis maken de persoon die Murdock voor een groot deel heeft gevormd tot wat hij (of liever gezegd zijn alter ego) is.

Of Daredevil de moeite waard is? Daar kan ik (voor mezelf) een volmondig ‘ja’ op antwoorden. Wat een geweldige serie. Ik kan niet wachten op (het inmiddels goedgekeurde) tweede seizoen, waarin Elektra haar opwachting maakt!

Het eerste seizoen van Daredevil is in zijn geheel te zien op Netflix.