Een Perfect Passend Geheel

Langzaam trekken wolken voorbij. De zon, die af en toe tevoorschijn komt, wordt gereflecteerd in de plassen water. Het weer is veranderd. Vergeleken bij enkele dagen terug is het zelfs fris te noemen. En ik hou er van.

tumblr_nqnpoy3TWd1s0bgdno1_1280

Bron: Tumblr.com

Dat moment dat je zeker weet dat de warmte helemaal is weggetrokken. De plakkerigheid, de loomheid van de afgelopen dagen is voorbij. Op de radio wordt gediscussieerd over de Ronde van Frankrijk. Ik luister er maar met een half oor naar. Om eerlijk te zijn kan me die hele tour gestolen worden. Ik luister dan ook eigenlijk alleen voor de hoogtepunten, zoals de eerste echte massasprint van de Tour.

Maar al dat gefiets kan mijn aandacht niet echt vasthouden. Gedachten dwarrelen door mijn hoofd. Onrustig, zonder dat er ook maar echt één gedachte uit springt. Als een soort wervelstorm. Daarom vind ik het weer ook zo fijn. Tegen de wind in fietsend lijkt het alsof mijn hoofd leeg wordt geblazen. Even nergens aan denken. Rust.

Rust is er te weinig. Althans, in mijn hoofd. Veel dingen gaan niet zo als ze moeten. Of moeten niet zoals ze gaan. En ondertussen voeren een viool en piano een dans uit. Een dans die sierlijk is, beheerst, rustig. En dan weer wild, grillig en onvoorspelbaar. En toch perfect getimed.

Het is gek hoe instrumenten soms perfect het weer kunnen weergeven. Hoe de kunst van het plukken aan snaren, het bespelen van de witte en zwarte toetsen één perfect passend geheel kan zijn. Lage tonen die de wolken donkerder laten lijken. De lichte tonen die de zon voorstellen die zich vanachter die wolken vandaan vecht. En hoe de klanken uit die instrumenten één worden met je gedachten, opgeslokt door die wervelwind aan ideeën, angsten, verlangens. En hoe het geheel ze ondersteunt. Hoe ze die kolkende massa optillen en neergooien als een echte orkaan. Maar ondertussen wel het venijn er uit halen. De angel verwijderen.

En ondertussen geven ze op de perfecte momenten kracht aan die gedachten en emoties. Of zwakken ze wat af. Zodat uiteindelijk zowel de lucht als je hoofd iets helderder is.

Al is het maar voor een paar uur.

3 Reacties op “Een Perfect Passend Geheel

Geef een reactie

