Fictie | One More For The Road

Het is al laat en de kroeg is uitgestorven. Alleen ik zit er nog, een glas whiskey staat al een tijdje onaangeraakt voor me. Zachte jazz komt uit de speakers en van buiten klinkt door de openstaande deuren een dronkemanslied.

40_whiskeyfrontcover

Bron: Atxman.com

It’s quarter to three,
There’s no one in the place ‘cept you and me
So set ‘em’ up Joe
I got a little story I think you oughtta know

Zo zit ik al een paar uur. Alleen de whiskey in mijn glas is al drie keer bijgeschonken. De moeheid maakt zich van me meester. Eigenlijk zou ik naar bed moeten gaan, maar de gedachten om terug te keren naar dat lege en stille huis houden me op mijn plaats. Terug naar een plek die niet meer als ‘thuis’ voelt. Terug naar een bed dat te groot lijkt.

I know the routine
Put another nickel in that there machine
I’m feeling so bad
Won’t you make the music easy and sad

Het einde kwam geleidelijk, als de koele wind die ’s nachts de warmte verjaagt. En nu ben ik alleen over, als laatste der Mohicanen. Maar vooral de laatste in deze kroeg. Feelin’ sorry for myself, zoals de Engelsen zouden zeggen. Een prima omschrijving, lijkt me. De laatste. De laatste die het door had. Dat er iets was. Dat het niet meer ging.

Well, that’s how it goes
And Joe I know you’re gettin’ anxious to close
So thanks for the cheer
I hope you didn’t mind
My bending your ear

Totdat het te laat was. Toen was je al weg. Voorgoed verdwenen in de nacht. Hoe poëtisch dat ook klinkt, de waarheid is koud en hard. Van het ene op het andere moment veranderde alles en ik had het niet door. Terwijl ik je juist als beste had moeten kennen, je had moeten aanvoelen. En nu zit ik hier, in een wanhopige poging om alle gedachten in een glas whiskey te verliezen, terwijl de barman het liefst wil sluiten.

But this torch that I found
It’s gotta be drowned
Or it soon might explode
So make it one for my baby
And one more for the road

Traag drink ik mijn glas leeg. De whiskey brandt in mijn keel. Tijdens het betalen van mijn rekening, wat door het draaien van de kroeg wat moeilijk gaat, denk ik schertsend ‘Make it one for my baby, and one more for the long, long, road.’

2 Reacties op “Fictie | One More For The Road

Geef een reactie

