Fictie | The Moment Has Been Prepared For

Vroeger was tijd zo belangrijk. En zo simpel. Eén rechte lijn, met elke dag de bekende routine. Nu zitten er gaten in de tijd. Vergeet ik dingen. Ik raak de grip kwijt.

Hospital-bed

Bron: jackmovemag.com

Soms twijfel ik over simpele dingen als welke dag het is. Soms heb ik het gevoel dat ik hele dagen over sla. Het enige dat ik nog heb zijn herinneringen, momentopnames. Beelden van vroeger die zich soms haarscherp uit de roes van medicijnen naar boven komen. Af en toe komen er mensen langs. Gezichten, stemmen, aanrakingen. En tussendoor het constante gepiep van medische apparatuur.

Het duurt nu niet lang meer. Nog even en dan is alles afgelopen. In wanhopige momenten hoopte ik dat het snel afgelopen zou zijn. Nu, in die schaarse momenten van helderheid heb ik zekerheid. Nog even en dan staat alles stil. Ironisch, eigenlijk, dat wanneer het voor mij afgelopen is, er allerlei machines in actie komen. Een soort van omgekeerde werkelijkheid.

Moeizaam keer ik me op mijn zij zodat ik uit het raam kan kijken. Buiten schijnt een halve maan tussen bomen door. Een koele wind worstelt met de warme lucht in de kamer. Achter me gaat een deur open. Voetstappen klinken op het parket. Een hand op mijn schouder. Meer voetstappen. Dezelfde schoenen, om het bed heen. Een bedlampje wordt aan gedaan.

Zodra mijn ogen aan het licht zijn gewend worden de contouren van een gezicht duidelijk. Een gezicht dat me zo bekend voor komt. Een hand pakt de mijne vast. Lippen fluisteren dicht bij mijn oor. Woorden die ik niet versta, maar waar ik onbewust op heb liggen wachten. Tranen vallen op mijn wang. De pijn, die constant aanwezig is, lijkt wat minder te worden.

Ik hoor muziek. Presley. Sinatra. Cohen. Beatles. Stones. Alles door elkaar heen. En toch stuk voor stuk hoorbaar. Ik voel me lichter, steeds lichter. Ergens ver weg in mijn onderbewustzijn klinkt een stem. Kalmerend, helder.

It’s the end, but the moment has been prepared for…

Een Reactie op “Fictie | The Moment Has Been Prepared For

Geef een reactie

