Recensie | Arjen Lubach – Magnus

Arjen Lubach, sinds kort de eerste Farao van Nederland, ken ik vooral van het cabaretprogramma Het Monica Da Silva Trio met Tim Kamps en de Rapservice van het satirische programma Koefnoen.
Magnus is het eerste boek dat ik van Lubach las.

magnus.jpg

Bron: Athenaeum.nl

Merlijn (Ja, zoals de tovenaar) Kaiser is een jonge toneelschrijver, worstelend met een opdracht. Het gaat niet lekker. Niet met schrijven, maar ook in zijn leven niet: zijn grote liefde Caro heeft het uitgemaakt en hij ontdekt dat iemand in Zweden met zijn credit card fraude pleegt. Van de ene op de andere dag besluit Merlijn naar Zweden te trekken om de dader te ontmaskeren.

Magnus is een boek met prachtige zinnen, zoals “Nog één keer terug, denk ik soms. Eén keer is genoeg.” Deze zin, al op de eerste paar pagina’s van het boek, maakte dat ik ben gaan doorlezen. En ik was niet teleurgesteld. Het verhaal over Merlijn, die een beetje vastzit met zijn leven (wat ik erg herkenbaar vind), en dan een bizarre reis door Zweden gaat maken, zit geweldig in elkaar. Prachtige beschrijvingen van het landschap tot gesprekken met Caro, zijn nieuwe liefde Cecillia en haar vader, het titelpersonage. Waarom? Dat zal ik niet vertellen, want dan zeg ik te veel.

Magnus is een vreemde mix van genres: een beetje detective komt voorbij. Maar ook mysterie. En een mooie samenloop van heden en verleden. En halverwege gooit Lubach er ook nog een roadtrip door half Europa in, eindigend in een bizarre premiere van Merlijn’s stuk ‘Wat Een Dag (Voor Een Orgasme).
Hier en daar doet het verhaal wat absurdistisch aan, wat ‘larger than life’. Maar dat maakt het ook aantrekkelijk. Er gebeurt wat -en je wil koste wat kost weten hoe dat afloopt.

Op Goodreads gaf ik Magnus van Arjen Lubach vijf sterren.

2 Reacties op “Recensie | Arjen Lubach – Magnus

  1. Ja, ik ben het met je recensie eens. Het is een vreemde mix van stijlen, maar toch werkt het. Ik las het vorig jaar tijdens mijn vakantie in Zweden.

Geef een reactie

