Fictie | Elk Begin Heeft Een Einde

Je zou van binnen niet kunnen merken dat het regende. Het gebeuk van regen en wind verdrinkt in het geluid van tinkelende glazen, bestek op borden en de muziek. Ik ben wat nerveus.

Ending-Beginning

Bron: theamusiverelationship.com

De eerste keer
Steeds kijk ik op mijn horloge. Nu ben ik ruim twintig minuten te vroeg, dus dat helpt niet mee. Uit gewoonte grijp ik naar mijn telefoon, maar die staat uitgeschakeld. Dat was een van je voorwaarden voor onze eerste date, geen telefoons. Dan zouden we ook niet afgeleid worden.

Ik denk terug aan onze eerste ontmoeting. Het was vrijdagavond, in het café waar ik wel eens vaker kwam met collega’s. Nu ook. Een collega was net bezig met verhaal over het een of ’t ander toen ik je aan de bar zag staan. Met je lange blonde haren viel je meteen op. Mijn collega’s hadden inmiddels door waar ik mee bezig was en pushten me om met je te praten. Het was meteen raak. Alle ongemak, waar ik in het begin zo bang voor was, verdween na de eerste paar woorden als sneeuw voor de zon. Het voelde goed, het was gezellig en voor we het wisten stonden we naast elkaar onze fietsen van het slot te halen. Ieder met een nieuw telefoonnummer in onze telefoon. Anderhalve dag later hadden we een afspraak geregeld.

Een hand op mijn schouder zorgt ervoor dat ik weer in de werkelijkheid terugkeer. Je bent er. Drie kussen, stoel naar achter. Dingen die je nergens anders geleerd krijgt dan in films en boeken, maar ze werken wel. En dit is nog maar het begin.

De laatste keer
Ik blijf alleen achter in het café waar we jaren geleden onze eerste date hadden. De laatste gasten zijn inmiddels naar huis. De rimpels op mijn handen, de ouderdomsvlekken, vertellen het verhaal van een leven lang. in dit café zijn ‘wij’ begonnen, en hier nemen we afscheid van jou. Niet met cake en koffie, maar met een buffet waar je U tegen zegt. Groots, zoals ook jij alles groots aanpakte. Ik kijk rond en denk terug aan de laatste keer dat we hier samen waren. Het was twee jaar terug, in oktober. Je wist nog precies waar we de allereerste keer zaten, maar toen we ’s avonds weer op de afdeling terugkwamen was je vergeten wie ik was.

Ik sta moeizaam op, steunend op een wandelstok. Een ober helpt me in mijn jas en vraagt of hij een taxi voor me kan bellen. Ik bedank hem vriendelijk en loop naar buiten. Met een doffe bons slaat de deur dicht.

3 Reacties op “Fictie | Elk Begin Heeft Een Einde

Geef een reactie

