A Song on Sunday | Maaike Ouboter – Lijmen

Ooit had ik een semi-vast ‘Jukebox’-item hier. Daar is al eeuwen niets meer mee gebeurd en daarom leek het me een goed idee om een nieuw item in het leven te roepen: A Song On Sunday, waar ik het over een nummer ga hebben dat ik op dat moment erg goed vind! Ik weet nog niet of het wekelijks zal terugkeren, maar dat zien we nog wel.

bron_radio1.be

Bron: Radio1.be

Laten we meteen beginnen met een enorme knaller: de nieuwe single van Maaike Ouboter, bekend van het programma De Beste Single Songwriter van Nederland en de hit Dat ik je mis. In aanloop naar haar album werd vorige week het nummer Lijmen uitgebracht.

Duw me omver
stuur me met tegenzin de kou maar in
blaas me maar omver en stoot me om
ik kan niet kapot

kijk me niet aan maar
kijk dwars door me heen
en laat me verloren
laat me alleen

Het nummer sprak me meteen aan en vooral de eerste twee coupletten zijn interessant in dat opzicht. Aan de ene kant het onoverwinnelijke van ‘ik kan niet kapot’, op momenten dat het goed gaat -en tegelijkertijd het enorm scherpe contrast van het tweede couplet: Laat me verloren, laat me alleen.

k kan het best zelf
ik heb je hulp niet nodig
het is heel lief maar overbodig
vast een goed bedoeld gebaar

vang me niet op
als ik naar beneden val
het steeds opnieuw verknal
ik ga vanzelf vast wel weer staan
ik kan het best aan

Ook het derde en vierde couplet schreeuwen een (bijna koppige) onafhankelijkheid die me ook wel enorm bekend voorkomt. Ik heb geen hulp nodig, ik doe het wel alleen. Ook het idee dat er, als er wel hulp wordt geboden, je onafhankelijkheid verliest springt er voor mij wel heel herkenbaar uit. Weer een scherp contrast is het refrein:

maar als ik mezelf geen bescherming meer bied
als ik op dreig te geven ook al zie je ’t niet
blijf je dan hier, laat me niet in de steek
wil je me lijmen als ik breek

Het refrein is eigenlijk een roep om hulp, om een soort van safety net. En hiermee loopt het nummer op een dunne lijn. Aan de ene kant het onafhankelijke ‘zelf doen’ en aan de andere kant toch weer het onzekere, het verdrietige, dat weer goed terug is te zien in de zin als ik op dreig te geven ook al zie je ’t niet. De laatste twee coupletten slaan fel van zich af. Doe maar wat je niet laten kunt, je doet me toch geen pijn.

loop van me weg
laat me maar achter
als je weg wilt gaan
veracht me
om zelf de beste te kunnen zijn
scheld me uit je doet me toch geen pijn
met wat je doet

sluit me maar op
als je genoeg van me hebt
ik vervloek je
maar alleen in m’n hoofd
en je moet ook niet alles geloven
wat ik zeg

Het nummer voelt heel bekend, zowel het onzekere als het felle van je af slaan en daarom spreekt het me ook zo aan, denk ik.
Lijmen is een enorm goede belofte voor Ouboter’s debuutalbum En hoe het dan ook weer dag wordt dat op 19 juni zijn release vindt.

5 Reacties op “A Song on Sunday | Maaike Ouboter – Lijmen

  1. Dat vond ik ook al zo’n tof nummer. Ik ken ‘m van een youtube-filmpje waarin ze ook uitlegt waar het op geïnspireerd is. Namelijk haar oma. Wiens vaasje (of weetikveel wat het was, iets van glas) ze brak en toen zei haar oma dat ze het nog best konden lijmen. Maar zij zei: ‘Maar dan wordt ik er steeds aan herinnerd dat ik het gebroken heb.’. Waarop haar oma weer zei dat dat juist mooi was, omdat je zo zag dat het gebruikt werd.

  2. Jaaa, ik ben niet snel een fangirl, maar Maaike… Oeijoeijoei, wat een vreselijk mooie muziek! Al haar liedjes die ik op youtube kan vinden, luister ik, hoe slechte kwaliteit ook. Deze maand ga ik naar een concert van haar en ik heb er zó’n zin in! 😀

Geef een reactie

