The Greatest Music Ever Made?

Muziek is voor mij altijd een big deal geweest. Dagen die ik zonder muziek heb doorgebracht kan ik op een hand tellen. Elke nacht val ik met muziek in slaap. Soms de radio, meestal een cd of plaat. Dat is altijd zo geweest. Het begon met cassettebandjes die ik afspeelde op een rood/groen/blauwe My First Sony.

hard-rock-music-guitar-485x728

Bron: Tumblr.com

Later kwamen de cd’s en weer later de LP’s. Maar let’s start at the very beginning, zoals Julie Andrews zingt in de filmversie van The Sound of Music. Als we bij het begin beginnen komen we meteen aan in de (grotendeels) beschamende periode. Ik was vroeger, toen ik nog jong en veel te onwetend was, een enorme fan van… Jantje Smit. Ja, u hoort het goed! Cassettes van ’s mans eerste albums Ik Zing Dit Lied Voor Jou Alleen (1997) en Het Land Van Mijn Dromen (1998) werden grijsgedraaid. En het laatste album dat ik aanschafte was Zing en Lach uit 2001. Vrij bedroevend, achteraf. Zwarte bladzijde, alles. Gelukkig leerde ik daarna goede muziek kennen!

Gelukkig, om bovenstaande schaamte enigszins goed te maken, kwam ik ook al op jonge leeftijd in aanraking met de klassieke muziek. Iets waar ik nog steeds enorm van kan genieten. Deze kennismaking begon, wederom, met een cassette. Ja, zo oud ben ik nu eenmaal. Op deze cassette, gekregen van mijn opa, stond op Side A Tchaikovski’s Peter en de Wolf. Het verhaal in het Nederlands, geïllustreerd door de prachtige muziek. Op diezelfde kant stond De Notenkraker Suite, van dezelfde componist. Op Side B stond een hoorspel van Piccolo en Saxo, door Cruys Voorbergh, een plaat uit 1960.

De eerste (pop)muziek hoorde ik volgens mij in de auto. Mijn ouders hadden dan cassette’s en cd’s met Pink Floyd’s The Wall, Alane van Wes en 7 Seconds Away, van Youssou N’Dour en Neneh Cherry. Deze laatste nummers zijn tegenwoordig weer vrij bekend door het item Mamma Appelsap in de show van Timur en Ramon op 3FM. Ook werd er thuis veel Acda en De Munnik gedraaid. Of Stef Bos. Ook had ik, op de een of andere manier, een cd van Frans Halsema weten te bemachtigen, met nummers als Vluchten Kan Niet Meer, met Jenny Arean, en het mooie De Sneeuwman.
Later heb ik een periode heel veel cd’s van Guus Meeuwis aangeschaft en ben zelfs een keer naar een theatertour geweest.

Dankzij veel mensen op de middelbare school en het radioprogramma dat ik een tijd lang gemaakt heb leerde ik nog meer gave muziek kennen. En het spelen in een band hielp daar natuurlijk ook aan mee! Hele mappen vol muziek, van The Golden Earring en Donovan tot Bad Day van Daniel Powter (waar je nadien nooit meer wat van hoorde).
Natuurlijk mochten ook ‘hitjes’ van Lange Frans en consorten niet wegblijven. Dat was indertijd, (2005 en verder) nogal in.

Kortom, mijn muziekvoorraad groeide. Ook de aparte collecties als mijn musical/filmsoundtracks groeiden gestaag. Daarnaast ging ik me ook richten op bepaalde artiesten. Zo heb ik in de loop der jaren de volledige discografie van The Beatles en The Who verzameld. Maar ook verzamelalbums van artiesten als Elvis Presley, Frank Sinatra, Louis Armstrong en Dean Martin mochten niet ontbreken.

Een jaar of twee geleden begon ik ook met het verzamelen van platen. Elpee’s. Vinyl. Het geluid was net iets authentieker dan op cd, het had iets extra’s. Het leukste vind ik om op zoek te gaan naar hele oude platen. Bijvoorbeeld van Fred Astaire en Ginger Rogers.

En toen kwamen we bij het heden. Tegenwoordig vind ik het enorm lekker om mijn totale digitale muziekverzameling op shuffle te zetten om af en toe dingen voorbij te horen komen die je in geen tijden gehoord hebt. Ook geweldig is het ontdekken van nieuwe nummers die dan enkele dagen in je hoofd blijven zitten, zoals Geronimo, van Sheppard. Of My Favourite Faded Fantasy van Damien Rice.

Van muziek krijg ik nooit genoeg. En er is nog zoveel te ontdekken, er wordt nog zoveel gemaakt. Ik ben enorm benieuwd welke nummers ik over 20 jaar aan deze blog zou kunnen toevoegen!

Bonustracks:
– Anandel – In The Water
– Keaton Henson – Sweetheart, What Have You Done To Us?
– Bear’s Den – Elysium

2 Reacties op “The Greatest Music Ever Made?

Geef een reactie

