BLENDLE.nl – “De iTunes van de Journalistiek”

Papieren kranten en tijdschriften worden langzamerhand verleden tijd. Veel kranten kon je al online via hun site lezen als abonnee. Maar je moest altijd bij elke krant opnieuw een account aanmaken en soms best grote bedragen betalen voor één artikel. Met de komst van Blendle is dit nu verleden tijd.

Blendle.nl

Blendle.nl

Blendle is een initiatief van onder andere Alexander Klöpping, welbekend door programma’s als DWDD, en Marten Blankestijn, rector magnificus bij het online UniversiteitvanNederland.nl. Op Blendle worden de dertig belangrijkste kranten en tijdschriften in Nederland verzameld en daaruit worden artikelen beschikbaar gesteld. Betalen kan per artikel en varieert per artikel van een paar centen of tot één euro zoveel.

Wat is er nou zou bijzonder aan Blendle? Het is makkelijk, het is erg toegankelijk. Je kunt kiezen tussen het aanmaken van een account of je Blendle koppelen aan Facebook. Verder kun je op diversen manieren betalen, waaronder naast Paypal ook met iDeal. Op de homepagina zie je artikelen die aanbevolen worden door mensen die je kunt volgen op Blendle, maar ook die door vrienden van Facebook worden aangeraden. Ook is er een functie om je geld terug te krijgen als je een artikel niet interessant vond, of maar heel even hebt bekeken. Hierbij wordt wel om motivatie gevraagd, maar het is een functie van Blendle die eigenlijk alleen kan omdat de artikelen op zich zo goedkoop zijn. Ook kun je met de alom bekende ‘deelknoppen’ berichten delen via Twitter, Facebook, LinkedIn en dergelijke. Tot slot is er nog een ‘alert’-knop, waardoor je op de hoogte bent van nieuwe artikelen over onderwerpen die jij belangrijk vindt en die je kunt aangeven met steekwoorden, bijvoorbeeld ‘ISIS’, of ‘Zwarte Piet’.
Nadelen: Tot nu toe heb ik nog geen problemen ondervonden op de site of bij diverse functies. Het enige nadeel is dat, wanneer je een artikel deelt, anderen het niet kunnen lezen tenzij ze zelf bij Blendle aangemeld zijn.

Met het ontdekken van Blendle merk ik dat ik veel meer kranten ben gaan lezen. Of in ieder geval meer gevarieerdere artikelen uit meer kranten / tijdschriften. Behalve de Telegraaf. Die raak ik met vinger noch digitale aanwijzer aan. Blendle is zeker een aanrader als je snel en gemakkelijk op de hoogte wil zijn van de nieuwste artikelen.

Ergens was het fijn geweest als het al had bestaan toen ik nog Journalistiek deed!

3 Reacties op “BLENDLE.nl – “De iTunes van de Journalistiek”

  1. Ik vind Blendle inderdaad een topinitiatief. Ik lees opeens artikelen uit bladen die ik anders nooit lees. Een ander nadeel vind ik dat nog niet alle bladen en kranten in Blendle beschikbaar zijn.

    Mijn abonnement op de Correspondent heb ik wel opgezegd. Mooi experiment, maar ik vond het niet geslaagd omdat veel artikelen niet wegbleven bij het traditionele, dagelijkse nieuws (zoals beloofd).

Geef een reactie

