The Ten Best Books

Soms kom je een boek tegen dat je niet kan wegleggen. Boeken waar je steeds weer bij terugkomt. Die kapot gelezen zijn, die je veranderd hebben, waardoor je anders bent gaan denken. Of juist nieuwe ideeën door hebt gekregen. Hier volgen tien van mijn meest favoriete boeken!

tumblr_nc151zRo6A1r0fgl8o1_500

Bron: Tumblr.com

1. Victor Hugo – Les Misérables
Mijn all-time favoriet. Met stip op één. Het verhaal van een ex-veroordeelde die het rechte pad kiest, achterna gezeten door een vastberaden politieman, liefde, strijd en een hele reeks bijzondere personages tegen de achtergrond van de Parijse studentenopstanden van 5/6 juni 1832.

2. Edmond Rostant – Cyrano de Bergerac
Het verhaal van de grote Cyrano die, met zijn scherpe tong en nog scherpere zwaard iedereen de baas is, maar gehinderd wordt in de liefde door zijn abnormaal grote neus. Een verhaal vol liefde, zwaardgevechten en poëzie.

3. J.R.R. Tolkien – The Lord of the Rings (Trilogie)
De overbekende trilogie van Tolkien over moed, trouw, vriendschap en liefde, die nog steeds een van de beste fantasy-boeken aller tijden zijn. En dan reken ik de Song of Ice and Fire-boeken mee! Daarnaast zijn de verfilmingen van LOTR een verrijking van het bronmateriaal. In tegenstelling tot (veel) andere boekverfilmingen.

4. A. F. Th. Van der Heijden – Het Leven Uit Een Dag
In een wereld waar iedereen maar vierentwintig uur leeft, van geboorte tot de dood, proberen Gini en Benny voor altijd bij elkaar te blijven. Een zoektocht naar ontsnapping, maar ook naar elkaar volgt.

5. John Green – The Fault In Our Stars
Wanneer Hazel Grace Lancaster en Augustus Waters elkaar ontmoeten tijdens een bijeenkomst van een kankersupportgroep ontstaat er een liefde die getekend is door eindigheid, maar tegelijk oneindig is.

6. Sylvie Simmons – I’m Your Man
Een biografie over zanger en dichter Leonard Cohen. Een boek vol glitter en glamour van het artiestenbestaan, maar ook een boek over geloof, vechten tegen depressies en de struggle van het schrijven.

7. Gerard Ekdom – Ik Zal Kijken Wat Ik Voor Je Kan Doen
Een boek over radio maken, over liefde voor muziek en over de groei en het succes van 3FM. Maar vooral over de persoon achter de knoppen.

8. Lydia Rood – Anansi’s Web
Een boek over slavenhandel, over het beste maken van vreselijke omstandigheden, over opnieuw beginnen en over terugkijken en het verleden begrijpen.

9. Ken Kesey – One Flew Over The Cuckoo’s Nest
Het boek over de strijd van de kleine crimineel Randle P. McMurphy tegen het schrikbewind van Nurse Ratched. Verfilmd met de briljante Jack Nicholson. Enorm interessant hoe door het verhaal de kritiek op de psychiatrie en lobotomie heen geweven is.

10. Thea Beckman – Kruistocht In Spijkerbroek
Mijn favoriete jeugdboek aller tijden. Daar kan zelfs Harry Potter niet tegenop. Het verhaal van de 20e eeuwse Dolf die in 1212 terecht komt en deel gaat uitmaken van een van de twee grote Kinderkruistochten die toen vanuit Frankrijk en Duitsland vertrokken. Ja, een kinderboek -maar wat een kinderboek! Zeker in de audioversie voorgelezen door Menno Bentveld wordt ‘ie nooit oud!

8 Reacties op “The Ten Best Books

  1. Ohh ja, kruistocht in spijkerbroek vond ik ook echt geweldig. Het leven in een dag heb ik in mijn kast staan om nog te lezen, dus nu ben ik benieuwd. Bij mij hoort Harry Potter stiekem toch wel in de top 10 thuis. Jeugdsentiment 😉

  2. Thea Beckman was sowieso mijn favoriet toen ik een jaar of 11 was!! Ik verslond haar boeken gewoon. Van jouw lijstje staan er een paar nog op mijn wishlist en de rest wat ik wel gelezen heb vond ik ook top! 🙂 Mooi lijstje dus.

  3. Kruistocht in spijkerbroek was ook mijn favoriete boek uit mijn kindertijd!
    Verder heb ik nog niet veel van je lijst gelezen, haha.Behalve lord of the rings, maar de eerste 100 pagina’s zijn naar mijn mening toch wel moeilijk om door te komen!

  4. Les Miserables kwam ik dus niet doorheen. De musical heb ik achteraf wel gezien. Verder ken ik Thea Beckman, John Green en natuurlijk Tolkien. De rest heb ik niet gelezen.

Geef een reactie

