Zien En Gezien Worden

Het is bijna een halsmisdaad: niet meedoen aan de ALS Ice Bucket Challenge. Overal gooien mensen een ijskoude bak water over zich heen om aandacht te vragen voor de ziekte ALS (Amyotrofe laterale sclerose), “een tamelijk zeldzame neurologische ziekte waarbij het belangrijkste kenmerk is dat de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg, de hersenstam en de motorische schors van de hersenen afsterven”, aldus Wikipedia.

wie_456_icebucketchallenge

Bron: FHM.nl

Maar daar gaat het maar bij weinigen over. Negentig procent van de tijd is het alleen maar een manier om aandacht te krijgen, kijkers te vergaren of verdubbelen en even in een spotlight komen. Daarom is een gewone emmer met ijs(water) al snel niet meer voldoende. Velen grijpen de ‘rage’ aan om unieke manieren te vinden, waar anderen dan weer naar kijken. Veelal verliest deze schreeuw van aandacht zijn stem in de massa, maar enkele keren komt er eentje bovenuit. In Gaza werd het ijs puin in een RubbleBucketChallenge, vanwege het gebrek aan water en elektriciteit. [LINK] Hiermee werd, door aandacht te vragen voor hun situatie, slim op de rage ingespeeld.

Aandacht voor ziektes als ALS is nodig. Om daar deze challenge, die in het verleden al meerdere keren gebruikt werd om aandacht ergens voor te vragen, aan te koppelen is gewoon verdomd goede marketing.
Maar wanneer je iedereen bereikt, bereik je ook iederéén waardoor het doel, bijvoorbeeld geld inzamelen voor ALS, naar de achtergrond gedreven wordt om plaats te maken voor pure mediageilheid, voor mensen die enkel denken aan hun fifteen minutes of fame.

En zo gaat dat bij heel veel dingen tegenwoordig. De hype overtreft het goede doel. Dit viel me ook op bij Serious Request, bijvoorbeeld. Begrijp me niet verkeerd, radiotechnisch is het nog steeds een van de mooiste weken van het jaar, maar het doel lijkt er voor het publiek minder toe te doen. Ik krijg, vooral de laatste jaren steeds meer het idee dat er (te?) veel aan gedaan wordt om maar dat eindbedrag van het jaar ervoor te overtreffen. En daarom zijn die reizen en documentaires van Eric Corton zo intens belangrijk. Die drukken de luisteraar en de kijker weer even met het neus op de feiten: dit gebeurt er, hier doen we het voor.

Om kort te gaan, bij veel acties krijg ik het gevoel dat het doel te snel naar de achtergrond verdwijnt om plaats te maken voor de ‘die-en-die bekende tv-persoonlijkheid, acteur, zanger doet het, dus ik ook’-gekte. En marketingtechnisch is de actie dan al meer dan geslaagd, ja, er wordt enorm veel aandacht aan besteedt, maar ik heb het idee dat de impact van ALS, of voldoende muggennetten in door Malaria geteisterde gebieden, velen ontgaat.

De moraal van dit verhaal? Elk goede doel zou eigenlijk zijn eigen Eric Corton moeten hebben.

Advertenties

3 Reacties op “Zien En Gezien Worden

  1. Je hebt wel gelijk, maar ik denk niet dat al die types die emmers ijswater over zich heengooien naar documentaires van Eric Corton kijken. Of zouden willen kijken. Zo zijn ze niet. Gelukkig helpen deze acties, ondanks wat mensen ervan maken, om geld op te halen voor de stichting, en dat lijkt me het belangrijkste 🙂

  2. Ik ben het helemaal met je eens. Ik zie op Facebook stapels filmpjes voorbijschieten. Allemaal mensen die zich met ijswater overgieten, maar geen donatie doen. De aanleiding wordt nog even genoemd in een bijzinnetje.

  3. Helemaal met je eens, ik denk dat weinig mensen überhaupt weten wat deze ziekte inhoudt. Ik ken een familie waarin familiare ALS voorkomt en heb zodoende twee gevallen meegemaakt. Je zou maar te horen krijgen dat al je lichaamsfuncties één voor een gaan uitvallen, eerst bewegen, dan praten, tenslotte vitale functies zoals ademhalen… En dat binnen twee jaar… Of je zou maar moeten leven in de wetenschap dat je het gen draagt, en er niks voor je te doen is als het toeslaat…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s