Oh Captain! My Captain!

In de nacht van 11 op 12 augustus werd bericht dat acteur en comedian Robin Williams op 63-jarige leeftijd was overleden. Een acteur die iedereen wel kent van zijn voice-over werk als Genie in Disney’s Aladdin, maar ook uit films als Good Will Hunting, Hook, Dead Poets Society en Jumanji.

Bron: Tumblr.com

Bron: Tumblr.com

Robin Williams leed aan depressies en had een drugsverslaving. Volgens de plaatselijke autoriteiten pleegde Williams zelfmoord.
Het is gek… Of misschien niet gek, maar eerder onverwacht en tegelijkertijd een ontzettend cliché, wanneer je bedenkt dat een man die zo veel humor had, zo veel talent en zo veel levens positief beïnvloedde, op het zelfde moment zulke duisternis bezat, waardoor zelfdoding de enige uitweg leek.

Om de één of andere reden raakt Williams’ dood me meer dan toen de ramp met de MH17 bekend werd gemaakt. Misschien omdat ik, en velen met mij, als het ware zijn opgegroeid met de acteur. Of misschien omdat ik het zo goed begrijp. Depressie is niet vreemd voor mij, lang heb ik er last van gehad en hoewel het nu wat beter gaat, is er nog steeds die schaduw op de achtergrond. En daarom kan ik het zo goed begrijpen hoe vermoeiend het is om je steeds achter de lach, de humor te verschuilen. Om, als het ware, elke morgen een clownsmasker op te zetten. Send in the clowns.
Robin Williams gebruikte de duisternis, de schaduwen in zijn hoofd en kwam daardoor met geweldig materiaal voor zijn stand-up shows.

Do you know that place between asleep and awake, that place where you still remember dreaming? That’s where I’ll always love you… That’s where I’ll be waiting. – Hook, 1991

Veel mensen zullen zeggen dat zelfmoord nooit de oplossing is, maar dat vind ik kortzichtig. Als buitenstaander heb je geen flauw idee wat er in een hoofd omgaat. Soms, als psychologen of medicijnen niet helpen is het de enige manier om rust te krijgen. Wat Robin Williams er ook toe bracht om de laatste stap te zetten, hij zal enorm gemist worden.

Genie, you’re free!

4 Reacties op “Oh Captain! My Captain!

  1. Hij zal inderdaad enorm gemist worden. Ik hoorde het vanochtend al half in mijn slaap. Daarna zag ik alle Twitter berichten. Ik vind het echt erg gewoon. Hopelijk heeft hij nu rust.
    (Ik wist dus helemaal niet dat hij de voiceover deed van Genie in Aladin). Jumanji dat was echt een geweldige film, maarja dan kan ik nog wel even doorgaan als we geweldige films van hem gaan opnoemen.

  2. Zonde van het talent. Blijkbaar zag hij er echt geen toekomst meer in, want het was niet voor het eerst dat hij met een depressie kampte. Hopelijk heeft hij de rust gevonden die hij zocht.

  3. Ik vind het nog steeds een beetje vreemd, net alsof het niet gebeurd is of niet waar is. Ik weet best dat ‘ander nieuws’ in de wereld misschien heftiger of erger is (sterker nog, dat ontken ik niet eens), maar omdat het toch over iemand gaat die je ‘kent’, al is het maar vanuit die ene film die je ooit hebt gezien, wordt het tastbaarder en voelt het alsof het om iemand gaat die dichterbij je stond dan je zou denken. Over het plegen van zelfmoord doe ik sowieso niet graag uitspraken. Dat vind ik moeilijk, mede omdat ik niet kan achterhalen wat er in iemand omgaat.

Geef een reactie

