Closing Time

Terwijl het einde van de zomervakantie langzaam maar zeker in zicht komt en iedereen weer thuis is, of nog even snel een paar weekjes zichzelf gaat zitten barbecuen tussen allerlei andere doe-het-zelvers op een veel te vol stukje strand, staat ondertussen een groot deel van de wereld aan de vooravond van wat men ooit misschien wel een ‘tweede koude oorlog’ of misschien zelfs ‘derde wereldoorlog’ zal noemen.

Bron: Tumblr.com

Als je zo een week op vakantie bent en dan weinig tot geen nieuws binnen krijgt, is het toch een beetje een klap in je gezicht wanneer je dan weer een nieuwssite onder ogen krijgt. Luchtaanvallen in de Gaza-strook, de nasleep van de MH-17-crash en wat nog steeds enigszins goedmoedig als „onrusten” benoemd worden in Oekraïne. En laten we de nog steeds voortdurende conflicten in Irak niet vergeten! Is dit het begin van iets dat ons uiteindelijk zal bereiken?

‘De Koude Oorlog is terug’, las ik laatst. Met het verschil dat er met de Sovjet-unie wel te praten was over, bijvoorbeeld, het verminderen van kernwapens. De Koude Oorlog terug…. dat is wel makkelijk gedacht. Verhoudingen liggen anders en op onderhandelingen kun je niet rekenen, want Poetin is een ongeleid projectiel. De dreiging is reëel, dus de vraag is… wat te doen if it gets real? Waar gaan we heen als de Russen straks door de straten marcheren? Als de Taliban vrouwen hun rechten afneemt?

Het is closing time, we zitten tussen brandhaarden en we kunnen in feite geen kant uit. Het ‘Westen’ lijkt vooralsnog te besluiteloos en te politiek correct om ook maar iets te ondernemen. Nederland al helemaal. We zijn te klein om ook maar ergens enige inbreng in, of impact op te hebben. Een van de redenen waarom we niet neutraal bleven in 1940 was dat de Duitsers via ons de Noordzee en dus Engeland wilden bereiken. We lagen dus eigenlijk gewoon in de weg. En nu? Wat gaan we doen? Vechten?

Voor wie zou je dan vechten. Voor Nederland? Humanitaire acties daargelaten, tegenover wereldmachten als Rusland is het leger denk ik niet op gewassen. Ook zijn we te politiek correct om te dreigen met kernwapens, dus daar kunnen we ook geen voordeel uit halen.
En wat doe jij? Probeer je het uit te zitten, hopend dat jou en je naaste omgeving niets ergs overkomt? Of pak je de eerste de beste vlucht naar waar het veilig is? Of je sluit je aan bij het verzet, dat kan ook. Pamfletjes drukken met opruiende teksten -daar zou ik best goed in zijn. Voedsel smokkelen en af en toe een gewapende actie. Met de kans dat er harde maatregelen op staan die veel meer levens kosten dan die jij met je gesmokkelde voedsel in leven kunt houden. Voor dat soort dilemma’s zul je komen te staan.

Nog een dilemma: geloof. Stel, de Taliban staat op de stoep en eist van jou dat je je bekeert… doe je dat? En waarom, uit angst? Uit welwillendheid? Uit hoop dat je verder met rust gelaten wordt, ook al geloof je niet? Dat is ook iets om over na te denken. Geloofsoorlog. Het Christendom tegenover de Islam. Wat doen de Joden? Gaan de Boeddhisten zich er in mengen? En wat doen de ongelovigen? Stel, je woont als ongelovige in een streek waar veel geloofd wordt… Limburg, bijvoorbeeld. Of in de Bible Belt. Wordt je dan buitengesloten door die gemeente, zodat je er tussenin komt te staan? Dat is best wel een reële gedachte. Ik ben als jochie opgegroeid in een voornamelijk katholiek durp en al mijn klasgenoten deden communie en vraten hosties tot ze er misselijk van werden. Ook ik was wel eens in de kerk. Vroeger dacht je daar niet veel over na. Je vriendjes waren misdienaar, wat kon jou het schelen. Maar omdat ik niet katholiek was, werden mij de hosties door de plaatselijke deken ontzegd. Als ze daar al onderscheid in gaan maken… hoe zou dat dan zijn wanneer het er echt toe doet?

Het onweert in de wereld. Toevallig, op dit moment zowel letterlijk als figuurlijk. Moeten we ons zorgen gaan maken? Ja, ik denk het wel. Of op zijn minst voorbereid zijn dat het ook bijna elk moment kan misgaan. Uiteindelijk kun je pas praten over hoe en wat als je jaren verder bent. Als je kunt zien wie, of wat, er wanneer fout is gegaan. Voorlopig kunnen we alleen afwachten en hopen dat er aan beide kanten toch nog mensen met enig gezond verstand rondlopen die de tegenwoordigheid van geest hebben om de boel niet te laten escaleren, want een atoombom is een machtig wapen, als je er oog voor hebt.
Wat zeker is, is dat we op een grens staan. Het is closing time. Of die grens daadwerkelijk overschreden wordt -en door wie- moeten we maar afwachten.

5 Reacties op “Closing Time

  1. Ik heb mijn geloof afgezworen omdat ik vind dat het haat predikt jegens anderen. Ik hoop dat wanneer het er op aan komt, we in Nederland vechten voor onze vrijheden. Helemaal zeker doe je het nooit, maar ik verwacht dat ik wel in actie kom. Als de Talibaan op de stoep zou staan bijvoorbeeld, ben ik mijn leven als praktiserend homoseksueel natuurlijk niet meer zeker. En als ik op straat wordt uitgescholden, wat gelukkig zelden tot nooit voorkomt, dan zeg ik er wel wat van. Tot nu toe, waren ze altijd zo flabbergasted dat ik reageerde, dat ze heel snel afdropen….

  2. Bah zeg. Voorlopig ga ik er toch vanuit dat het niet op een Derde Wereldoorlog uit gaat lopen. Al die mensen die altijd maar willen vechten… Waarom zijn sommigen anno 2014 nog steeds niet ver genoeg geëvolueerd (lees: te dom) om te begrijpen dat oorlog alleen maar slachtoffers maakt??

    Toevallig had ik het er zaterdag nog over, wat ik zou doen als ik me ineens tot de Islam moest bekeren. Waarschijnlijk braaf met een hoofddoek rondlopen en hopen dat ze me met rust zouden laten. Als je het niet doet ben je sowieso de pineut… Vluchten is misschien een optie maar dat ligt aan de situatie natuurlijk.

    P.s. Hosties eten tot je er misselijk van wordt? Zo’n ding heeft evenveel voedingswaarde als een maanzaadje…

Geef een reactie

