Telltale’s The Walking Dead: All That Remains Amid The Ruins [Review]

Stel je voor: je bent een surivor van de Apocalyps. Of één van de weinig overgebleven overlevenden van een dodelijk, muterend virus en je moet je staande houden in een wereld vol zombies. Je moet je hoofd boven water houden in een wereld waarin alles om overleven draait en iedereen als eerste met zichzelf bezig is.
bSL0mVx
Stel je een wereld voor waar je niemand écht kan vertrouwen, maar mensen wel nodig hebt om te overleven. Een wereld waar je nergens lang veilig bent en er om elke hoek overal gevaar ligt te wachten. Dit is de wereld van Telltale’s The Walking Dead.
Telltale, verantwoordelijk voor het eerder behandelde The Wolf Among Us sluit dit jaar het tweede seizoen van de geweldige Walking Dead-game af. Sinds vandaag is de één-na-laatste aflevering, getiteld ‘Amid the ruins’ te spelen.

Maar laten we even beginnen bij het begin: seizoen 1.
Zoals ik in mijn review van The Wolf Among Us schreef, komt het neer op de keuzes van de speler qua handelingen en dialogen. In het eerste seizoen speel je als Lee Everett en wordt je tijdens een gevangenentransport door een ongeluk uit de politieauto gegooid. Daar maak je voor het eerst kennis met de walkers, of de zombies. Samen met Lee maak je kennis met Clementine, een meisje dat alleen thuis is met de (natuurlijk) gezombificeerde babysitter, terwijl de ouders op vakantie zijn. Samen ga je verder, op zoek naar antwoorden en kom je gedenkwaardige karakters tegen die je verder helpen of tegenwerken –maar je altijd iets leren.
aaheader
In het tweede seizoen speel je als Clementine. Alleen gelaten na de ontknoping van het eerste seizoen  moet ze het alleen zien te redden wanneer de groep uit het eerste seizoen uiteen valt door allerlei spoilerige details! Clementine is niet meer het hulpeloze meisje dat door Lee beschermd wordt. Een briljant scherp randje dat steeds zichtbaarder wordt in latere afleveringen wordt zichtbaar. Clem maakt de moeilijke beslissingen. Zo moet je bijvoorbeeld al snel Clem helpen met het hechten van haar arm een aardig cringe worthy stukje animatie!

Ook de interactie met nieuwe mensen is een stuk minder onschuldig, ondanks dat Clementine door velen nog als klein meisje gezien wordt, is ze wel in het middelpunt van alle beslissingen en handelingen. Gelukkig is daar in de tweede episode een weerzien met een oude bekende! Een ‘mysterie’ wordt opgelost dat velen al bezighoudt sinds de laatste afleveringen van het eerste seizoen.
hivegamingblogspotcom
Zowel het eerste als het tweede seizoen heeft een, of meerdere ‘big bad(s)’. Personages die Clem en haar groep het leven zuur maken. Waar in seizoen één deze mensen zich vrij eenvoudig op een boerderij bevinden, gooit het tweede seizoen daar een flinke schep bovenop door de introductie van Bill Carver, een bekende van Clem’s groep die, zoals later blijkt, aardig megalomane trekjes bezit! Gelukkig leidt dit tot een schitterend moment waar in duidelijk wordt dat de ‘kid gloves are off’! Het is bijzonder gaaf om te zien hoeveel invloed je hebt gehad als Lee op de training van Clem. Niet alleen bij praktische dingen, maar ook tijdens dialoogopties.
download
Amid the ruins laat de speler achter met een Clementine die voor zichzelf op kan komen, weet hoe ze met walkers moet omgaan… maar ook met de vraag hoe iemand nog zijn menselijkheid behoudt in zo’n gebroken wereld.

Telltale’s The Walking Dead’s tweede seizoen is weer alles waar je sinds het eerste seizoen op zat te wachten, op hoopte –en meer! Wanneer de laatste aflevering beschikbaar komt is nog niet duidelijk. Wel ben ik er nu al van overtuigd dat het een knaller zal zijn!