Things We Lost In The Fire

Er zijn tijden dat alles nieuw is. Dat je, als het ware, een nieuwe leven begint, en dan voor een keuze komt te staan: welke dingen uit mijn ‘oude’ leven houd ik bij me… en welke verlies ik in het vuur?

tumblr_n6tfkbICrM1srjrepo1_500
Het is op zijn zachtst gezegd een teringzooI, op nieuw beginnen. Of dat nu aan een nieuwe opleiding is, of aan een nieuw boek of nieuwe plaat. Het betekent dat het vorige boek, de vorige plaat is afgelopen. En dat je die dus moet loslaten. Nu hoeft dat natuurlijk niet metéén, maar eventually is het tijd voor iets nieuws, dat misschien net zo’n indruk maakt.

Maar hoe laat je zo iets achter je? Is het een kwestie van weggooien? Want dat zou zonde zijn. Misschien is dat helemaal niet nodig. Ik volg bijvoorbeeld namelijk nog steeds de hashtag #FHJ, waar tweets voorbij komen over en van mijn vorige opleiding, Journalistiek.

Moet je het dan vasthouden? Natuurlijk, herinneringen zijn er om af en toe nog eens op terug te komen. Boeken kun je herlezen en platen opnieuw luisteren. Het is de kunst om die herinneringen bij je te houden, maar niet zozeer dat je in het verleden gaat leven, want dat is in zekere zijn gevaarlijk, omdat je dan het heden en een toekomst uit het oog verliest. Terwijl die net zo goed kunnen worden als je herinneringen.

Het is dus het handigst om de balans te vinden tussen verleden en toekomst. En ik heb geen flauw idee hoe dat moet. Het is net zoals ‘kiezen voor geluk’. Dat is ook zo’n uitspraak die op papier goed klinkt, maar waarvan de realiteit een stuk ingewikkelder is.
En in die realiteit zal je het moeten doen, gewoon een manier vinden om je achterste in het verleden te laten. Of het verleden achter je te laten, dat kan natuurlijk ook! Bonuspunten voor degene die deze verwijzing kan duiden!

Zoals ik al zei, ik heb geen flauw idee hoe je die balans vindt. Misschien is er wel helemaal geen balans. Misschien heb ik die balans wel gewoon verzonnen om te kunnen duiden waar en wanneer het fout gaat. En dan zo goed en zo kwaad als dat kan weer verder te gaan.

3 Reacties op “Things We Lost In The Fire

  1. Zelf vind ik ‘verliezen in het vuur’ een prachtige metafoor die je gebruikt. Zelf doet het me denken aan Johannes die zei ‘Ik doop met water, maar na mij zal iemand komen die doopt met vuur.’ Omdat het leven als christen ook betekend dat je veel dingen moet loslaten en dat doet pijn. Het brandt.
    Doordat het nu Pinksteren is moest ik hier denk ik aan denken 😉

  2. Ik heb zelf de grootste moeite met loslaten of iets achter me laten… Gelukkig doe ik het steeds meer en het gekke is dat ik er alleen maar beter van ben geworden. Dat had ik dus echt nooit verwacht.

Geef een reactie

