De Musical Tag

Al toen ik erg jong was draaide ik cassettes met muziek van de musical Les Misérables grijs… En laat ik nu bij toeval deze tag, gemaakt door Fotografille, op de blog van Sylvia tegen komen!
tumblr_n5gy1jcUYm1qbuhcoo1_1280

”So whatever happens… Let’s begin!” – Newsies

Welke Musicals Heb Je Gezien?
The Sound of Music, Tarzan, Beauty & The Beast, Fame, Wicked, Sunset Boulevard, Scheepsjongens van Bontekoe, Mamma Mia!, Les Misérables, Into The Woods, Company, The Lion King, Hairspray, Avenue Q, Phantom of the Opera, Soldaat van Oranje, 3 Musketiers, Ciske de Rat, Titanic, Chicago, Doe Maar, Cabaret

Wat Was De Eerste Musical Die Je Zag?
The Sound of Music, door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Ik was nog vrij jong, maar Ernst Daniël Smid’s vertolking van Edelweiss was geweldig!
tumblr_mt0ttw3SB31sec1x8o1_r1_1280
Welke Musical Heb Je Als Laatste Gezien?
In Nederland was dat Soldaat van Oranje, in Amerika zag ik Avenue Q.

Wie Is Je Favoriete Musicalacteur / Actrice?
Dat is een moeilijke vraag. Ik geef niets weinig om Nederlandse musicals, dus ik richt mij meer op West End en Broadway. Simone Kleinsma vind ik echter een held al sinds ik haar Mme. Thenardier heb horen zingen op mijn LesMis-cassette. Die ‘91-‘92 cast zat trouwens bomvol geweldige (toen nog) jonge talenten zoals Danny de Munk en Bill van Dijk.
Maar goed, dat is Nederland, dus daar kom ik niet bijzonder ver mee. Als je kijkt naar het buitenland vind ik Norbert Leo Butz geweldig in zijn rol als Fiyero. Maar ook in The Last Five Years, tegenover Sherie Rene Scott, die Amneris in Aida speelde, en Ursula in The Little Mermaid. Verder mogen Michael Ball en Philip Quast niet vergeten worden. En Colm Wilkinson. Zijn ‘Bring HIm Home’ is veruit de beste van allemaal! Overigens mag Alice Ripley als Diana in Next to Normal ook niet vergeten worden!
tumblr_mjapnysKR11rr3e1qo1_250
Welke Musical Heeft Je Het Meest Verrast?
Dat was Into The Woods, een Sondheim-musical over sprookjesfiguren, die ik op Netflix heb gekeken. Ik wist niet wat ik ervan moest vinden, dacht dat het voor jonger publiek bedoeld zou zijn. Maar in plaats daarvan was het geweldig! De muziek en teksten zijn geweldig en het verhaal is best duister.

Catch me, I’m falling. Please here me calling. Catch me before it’s to late. – Next to Normal

Welke Musical Vond Je Tegenvallen?
Hm… Avenue Q. Ik had de muziek al enige tijd voordat ik de musical zag, en die liedjes waren, zijn geweldig, maar de show zelf vond ik minder.
tumblr_n4t2yiHSZX1qe6vjyo3_500
Heb Je Een Musical Meerdere Keren Gezien?
Ja, Into The Woods, Ciske de Rat, Phantom of the Opera en 3 Musketiers, omdat ik die allemaal op dvd heb, of op Netflix staan!

Wat Is Je Favoriete Musical Nummer En CD?
Mijn favoriete musicalnummer of all time blijft toch wel ‘Bring Him Home’ uit Les Misérables. Daarnaast luister ik op het moment veel naar het cast-album van Newsies, nadat ik de Disney-film weer eens heb gezien. Toch is het cast-album van Next To Normal mijn favoriet als het gaat om ‘nieuwere’ shows. Het Londense cast album van Les Misérables uit de jaren ‘90 zal altijd wel vast op nummer één staan.
tumblr_n2l4f0ELMk1sllbooo1_500
Van Welke Musical Baal Je Dat Je Hem Niet Gezien Hebt?
Hahaha welke niet?

Naar Welke Musical Kijk Je Uit?
Ik hoop enorm dat Newsies een keer naar Londen komt. Verder wil ik ook nog eens naar Miss Saigon en het lijkt me ook geweldig om Phantom live te zien! En ik MOET Next To Normal een keer zien. Enorm hopen dat die ook een keer naar Londen komt, dus!

So if you care to find me –look to the Western sky! As someone told me lately: everyone deserves the change to fly!- Wicked

Wat Zijn Je Vijf Favoriete Musicals?
Les Misérables, Next to Normal, Monty Python’s Spamalot, Wicked, The Last Five Years, Jekyll & Hyde, Once en Miss Saigon. Natuurlijk zijn dit er meer dan vijf! En dan heb ik er nog enigszins random een paar uitgekozen, want eigenlijk kan ik niet kiezen – er zijn zo veel geweldige shows!

Wat Is Je Mooiste Musical Moment Aller Tijden?
Aller tijden… Joh. Ik houd het op een gelijkspel tussen Les Misérables, Fame en Wicked die ik alledrie in Londen zag! Dat was geweldig, maar mijn Mooiste Moment was toch denk ik Sunset Boulevard in 2008 in het World Forum theater in Den Haag. Was niet alleen een geweldige show, maar ook gewoon een geniale dag.

Wat vind jij van musicals? Geweldig, of houd je het liever bij ‘serieus’ toneel? Laat het weten in de comments below!tumblr_n0rxxmOdnw1ql1r4ao1_500

Een Reactie op “De Musical Tag

  1. Ik vind musical supergaaf maar stiekem heb ik er maar heel weinig gezien 😮 het is iets waar ik niet aan toe kom. Misschien eens wat vaker in buitenlandse steden gaan inderdaad, waar je er meer de tijd voor hebt 🙂

Geef een reactie

