[Recensie]: Graeme Simsion – Het Rosie Project

Soms kom je een boek tegen dat je aan het denken zet. Over jezelf, over anderen. Het Rosie Project, geschreven door de Australiér Graeme Simsion is zo’n boek.
tumblr_n3cilwxp6N1qhto7vo1_500
Don Tillman, een professor in Genetica, heeft nog nooit tweede een date gehad, alle vrienden die hij heeft kan hij op één hand tellen en hij heeft zijn leven lang al moeite met sociale interactie vanwege zijn autisme. Wanneer hem door een bekende verteld wordt dat hij enorm goed ‘echtgenoot-materiaal’ zou zijn, start hij het Echtgenote Project, om door middel van statistiek de perfecte partner te vinden: punctueel, logisch, geen barmeid of roker. Dan komt Rosie Jarman in zijn leven. In vele opzichten is zij het tegenovergestelde van wat Don in zijn Project heeft aangegeven. Ze vraagt zijn hulp (en kennis van genetica) om haar echte vader op te sporen. Gaandeweg helpt ze hem om uit zijn strikte wereld van schema’s te stappen en leert Don dat liefde niet altijd strookt met wat er goed uitziet op papier.

Zoals ik al heb aangegeven was Het Rosie Project een boek dat me aan het denken zette. Op veel gebieden vind ik overeenkomsten met Don. Ik heb moeite met sociale interactie, kan reacties van mensen moeilijker inschatten en, hoewel ik niet zo enorm punctueel en schema-gedreven ben, vind ik het ook moeilijk om onverwachte dingen ‘een plaats te geven’.

Het Rosie Project is geen zwaar boek. Het is grappig, ontroerend en voor mij dus ontzettend herkenbaar. Het is ontzettend verhelderend hoe Don er achter komt dat het Echtgenote Project hem niet verder kan helpen en dat Rosie de ware is, ook al voldoet ze nauwelijks aan zijn maatstaven. Ook heeft het verhaal de sfeer van een roadtrip, wanneer Rosie en Don het land afreizen, en uiteindelijk ook naar New York vliegen, om er achter te komen wie Rosies biologische vader is. Graeme Simsion heeft een erg filmische vertelstijl die gemakkelijk weg leest, wat op zich niet gek is als je bedenkt dat Het Rosie Project eerst als filmscript was bedoeld.

Als Het Rosie Project een film zou zijn geweest, was het vast een feelgood-film of romantische komedie. Ik ben altijd een beetje voorzichtig met die genres, hoewel dit boek al halverwege snel steeg tot één van mijn favoriete boeken van het moment!

Uit de krant:

‘Een van de meest innemende, charmante, fascinerende literaire personages die ik in lange tijd heb ontmoet’ – The Times

‘Geestig debuut over de eigenaardigheden van een begaafde autist’ – De Volkskrant

3 Reacties op “[Recensie]: Graeme Simsion – Het Rosie Project

1. Ik heb dit boek volgens mij in december of zo gelezen, één van de leukste boeken van 2013! Ik herken ook wel wat en daarnaast is het gewoon een hartverwarmend en interessant boek. 🙂 Toffe recensie!