Tussen Maas en Waal

Dinsdag was ik in het stadje waar ik van 2003 tot 2010 (met uitzondering van één jaar) heb gewoond. Waar ik tot laat in de kroeg heb gezeten, de gekste dingen heb beleefd, waar ik nog steeds de weg kan dromen.
3d4e83a0ca1411e399bc0002c9daba1a_8
Grave, stad aan de Maas. Of nou ja, stad. Stadje. Dorp, eigenlijk. Met stadsrechten. Als je op de snelweg richting Arnhem rijdt, kom je langs het bord ‘Cuijk-Beers-Grave’. Dat bord heb ik jarenlang aan me voorbij zien gaan wanneer ik richting school reed.

En nu was ik er sinds jaren weer. De school is inmiddels afgebroken en zal plaats maken voor nieuwe gebouwen. Iedereen die ik ken is ondertussen vertrokken, maar de sfeer van het stadje was nog vrijwel het zelfde. Ik kon mezelf weer zien lopen: van school naar de Oliestraat waar vrienden woonden, naar de bibliotheek, zittend met een Duveltje bij De Grenadier op donderdagavond, chillen aan de Maas of met een camera door de stad om geniale dingen te filmen, die tot mijn bijzonder intens grote spijt voor altijd verloren zijn gegaan.

Toen ik weer over die overbekende keien liep, zag ik in gedachten weer de dingen die we deden, na school: voetbaltoernooi -zowel op gras als met FIFA, muziek maken met The PowerFools, groepsleiding gek maken, een musical schrijven, produceren en dergelijke en vooral enorm veel geniale gesprekken voeren onder genot van een biertje.
1044511_678352072179968_1321737030_n
En niet alleen na school, maar ook tijdens school gebeurde enorm veel briljante zooi. Voetbal, of basketbalwedstrijdjes voordat de gymles begon, muziek luisteren en over en weer MSN-en tijdens tussenuren die we eigenlijk nuttig zouden moeten besteden… En de sportdagen, waarbij ik in een ver verleden ook ooit nog eens een prijsje heb gewonnen.
1013410_678124365536072_919929887_n
Maar Grave is ook de plek waar ik een liefde voor radio heb ontwikkeld. Het luisteren, maar ook het maken bij Radio Troubadour. Het zelf samenstellen van playlists, formats ontwikkelen die we dan één of twee uitzendingen vol hielden, rare en geniale typetjes, gasten en dat alles in een piepklein hokje met een voorraad aan (gedateerde) muziek. Sowieso waren het wel de jaren waarop mijn muziek-voorraad en kennis zich sterk uitbreidde en nog steeds kom ik soms nummers tegen die op werkweken zijn gedraaid, of die we met de band speelden en die zijn dan nog steeds net zo briljant als toen. Misschien wel meer door alle herinneringen.
IMG_8228  IMG_8196
In Grave, op de school en het internaat van Sensis heb ik mensen leren kennen met wie ik nog steeds contact heb, al is het voor mijn gevoel soms veel te weinig. Heb ik dingen geleerd waar ik nog steeds wat aan heb en mensen ontmoet die een enorme impact hebben gehad, hoe sentimenteel dat dan ook klinkt!

Een Reactie op “Tussen Maas en Waal

Geef een reactie

