Book Haul!

Vorige week vond ik het een goed idee om de stad in te gaan. Toen ik weer thuis kwam, had ik vijf nieuwe boeken!
0cd4673ec0dd11e3a8600002c9c7b11e_8
Vijf nieuwe boeken, terwijl ik nog een andere stapel boeken nog niet helemaal uit heb gelezen. Maar goed! Zo ben ik in ieder geval weer een tijd bezig! Zoals het plaatje al weergeeft, is het een mix geworden van van alles en nog wat!

Ten eerste vond ik Neurenberg Gesprekken, door Leon Goldensohn. Een boek over de strafprocessen tegen ex-Nazi’s vlak na de Tweede Wereldoorlog in het Duitse Neurenberg. De schrijver heeft, in zijn positie als psychiater tijdens de processen gesprekken met zowel beklaagden als getuigen. Klinkt heel interessant!

Het tweede boek, Keihard & Swingend, gaat over ‘de jongensjaren van muziekkrant OOR’ en is geschreven door Barend Toet, oprichter van OOR. Het boek zoekt een antwoord op de vraag waarom popmuziek in de beginperiode van OOR zo belangrijk was onder jongeren –en of dat nu nog steeds zo is. Het boek sprak me aan vanwege de link muziek & geschiedenis –en natuurlijk omdat ik weetjes / anekdotes van muziekkenners enorm interessant vind.

Daarna komt een boek dat bij velen welbekend is, het is ook verfilmd: The Book Thief, door Markus Zusak. Over een meisje dat tijdens de oorlog bij een pleeggezin wordt ondergebracht en daar leert lezen, waardoor ze een enorme belangstelling voor boeken krijgt –en die soms moet stelen. Een boek dat zowel geschiedenis, en dan in het bijzonder WOII en een liefde voor boeken bevat. Op het lijf geschreven? We zullen zien!

The Execution of Noa P. Singleton, door Elisabeth L. Silver gaat over hoe Noa P. Singleton wordt veroordeeld voor moord. Tien jaar later zit ze in een ‘high security’ cel te wachten op haar executie, die over zes maanden zal plaatsvinden. Dan wordt ze bezocht door een hooggeplaatste advocate die ook nog eens de moeder was van Noa’s slachtoffer. Van zowel de schrijfster als het boek had ik nog nooit gehoord, maar de omslagtekst klonk bijzonder aanlokkelijk!
20754586
Als laatste hebben we nog The Shock of the Fall, door Nathan Filer, waarin de hoofdpersoon op jonge leeftijd zijn broer verliest –en hoe hem dat op latere leeftijd geestesziek maakt. Het boek trok me aan door zijn kaft en wat er achterop stond geschreven:

‘I’ll tell you what happened because it will be a good way to introduce my brother. His name’s Simon. I think you’re going to like him. I really do. But in a couple of pages he’ll be dead. And he was never the same after that.’

Bij deze dus de vijf nieuwe aanwinsten! Stay tuned voor recensies van de boeken die ik de moeite waard vond (of juist niet)!

3 Reacties op “Book Haul!

  1. Veel (voor mij) onbekende boeken, leuk! Ik heb The Book Thief jaren terug gelezen en kwam er met moeite doorheen. Iedereen is er zo lyrisch over, ik moet het eigenlijk nog eens een kans geven.

Geef een reactie

