The Future… Doesn’t Exist

Mensen hebben het vaak over de toekomst. Over hoe er ooit robots kunnen zijn die (bijna) alles kunnen doen wat wij doen, over hoe er ziektes te genezen zijn. Maar de toekomst is een abstract concept. Hell, even morgen staat niet vast!
time_by_catch___22-d4pdlu0 
Daar zit je dan. Met je levensverzekering, je vakantieplannen of je theater/concertkaartjes die je ver vooruit hebt besteld. Zo zeker dat het nut heeft. Dat je niet op dat moment iets anders hebt, iets dat je van tevoren niet hebt (kunnen) weten.

En daar wil ik heen. De toekomst bestaat niet. Nog niet. Stel, ik plan morgen om naar de stad te gaan. Maar ik val zo meteen van de trap en breek mijn nek. Weg plannen. De mogelijke uitkomsten van mijn dag in de stad bestaan niet meer. Misschien nog in een parallelle wereld, waar alle dingen die we doen (of laten) een andere uitkomst hebben.

Ik zei al eerder dat de toekomst niet bestaat. Natuurlijk is dat niet geheel waar. Kijk naar blogs die worden ingepland en zo kunnen verschijnen, ook als de auteur er geen tijd voor heeft. Wat ik bedoel is: de toekomst staat niet vast. Ook al plan je een filmrelease voor –ik zeg maar wat- 6 juni, als omstandigheden of toeval er om vragen kan dat altijd veranderd worden.
the_mystery_of_time_by_kjinor-d379iva 
Natuurlijk bestaat de toekomst, maar meer als abstracte versie die nog ingevuld moet worden. Kijk maar eens naar de politiek. Wat er nu gebeurt heeft invloed in hoe het in de toekomst gaat. Of dat nu goed is of niet. Dus, hoewel de toekomst bestáát, betekent nog niet dat hij vast staat. Er kan nog van alles gebeuren.

En omdat de toekomst nog nauwelijks vast staat, heeft het ook geen zin om je daar zorgen over te maken. Wat komen moet, komt toch. Of zoals de Elfde reïncarnatie van de Doctor zegt:

“You should always waste time when you don’t have any. Time is not the boss of you. Rule #408.”

Geef een reactie

