Recensie: ‘Ramses’ (AVRO)

Ramses Shaffy, bekend van de hits als Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk en Bewonder, We Zullen Doorgaan, Sammy en zijn samenwerking met zangeres Liesbeth List, werd afgelopen maand het middelpunt van een drama-serie van de AVRO.
tcm17311497_Large
De serie, verdeeld over vier afleveringen, vertelt het verhaal van een jonge Ramses Shaffy, gespeeld door Maarten Heijmans. Van zijn begin bij het Nederlands Toneel tot zijn grote landelijke bekendheid en zijn shows met Liesbeth List (Noortje Herlaar).

De serie is geen ode aan Shaffy. Zijn talent wordt belicht, maar ook zijn drugsgebruik en wispelturigheid, waarmee hij zijn omgeving gek maakt, komen ruimschoots aan bod. Tegelijkertijd worden ook de verschillende relaties tussen Shaffy en vele vrouwen belicht, maar ook de relatie met vriend en af-en-toe partner Joop Admiraal (gespeeld door Thomas Cammaert).
tcm17307403_Large
Natuurlijk mogen ook de liedjes niet vergeten worden. In plaats van de makkelijke keuze om Ramses Shaffy als soundtrack te gebruiken, worden de liedjes van List en Shaffy er op een haast musical-achtige wijze ingewoven en op een geweldige wijze vertolkt door de acteurs. Maarten Heijmans klinkt op momenten enorm veel als de Shaffy die we allemaal kennen van de platen. Maar in plaats van een kopie, hebben de acteurs ook de vrijheid gekregen om er hun eigen draai aan te geven. En dat klinkt erg goed!

Naast Heijmans mag ook Noortje Herlaar even extra benoemd worden. Herlaar werd bij het grotere publiek bekend als winnares van het programma ‘Op Zoek Naar… Mary Poppins’. Voor haar rol in die musical won ze een Johnny Kraaijkamp Musical Award en een Gouden Kalf voor haar rol in de dramaserie ‘Moeder, Ik Wil Bij De Revue’. Als List is Herlaar sterk, maar ook kwetsbaar en het zijn de muzikale momenten waarin ze, zowel in de rol als voor de kijker, straalt.

Ramses
zit erg mooi in elkaar. Let ook op de cinematografie, waar archiefbeelden van een Amsterdam uit de jaren zestig naadloos passen in het decor van een modern(er) Amsterdam, waarin de acteurs zich bewegen.

Als je een beeld wil krijgen van de serie kijk op de site, of beluister de soundtrack op iTunes.