Ik Heb (Te?) Veel Boeken

Al van jongs af aan ben ik een avid reader. Van Thea Beckman en Tonke Dragt tot Paul van Loon en Jacques Vriens. Later begon ik al snel andere (en ‘moeilijkere’ boeken. Ook was ik veel in de bibliotheek te vinden.
ed1abda0972211e391a0122461161ebf_8
Nu, zo rond de verhuizing moet ik kasten in en uitruimen en kom zo ook weer boeken tegen die ik al een hele tijd niet heb gelezen –of juist vaker van de plank pak!

Omdat ik vroeger (en nu nog steeds) een enorme fan ben van de musical Les Misérables, kon het lezen van het bronmateriaal natuurlijk niet uitblijven. Dat ik nog niet eens van de basisschool af was deed me weinig en Victor Hugo’s epos is nog steeds een van mijn favoriete boeken. Juist omdat ik jong begon aan het boek, is het nog steeds een fantastische re-read, omdat je toch steeds vaker historische of literaire dingen tegen komt die je nu wél snapt.

Andere permanent fixtures in mijn boekenkast zijn boeken over de Tweede Wereldoorlog. Een tijd die me ook al vanaf vrij jong geïnteresseerd heeft. Ik begon met het lezen van de Dagboeken van Anne Frank –en allerlei andere boeken over haar, waaronder twee biografieën, van Melissa Müller en Carol Ann Lee. Later werden verschillende boeken waar literair, of vanuit psychologisch opzicht naar de Dagboeken werden gekeken, meer boeken over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust in het algemeen hoopten zich op.

Maar ook de geschiedenis in het algemeen is in een vrij degelijke hoeveelheid terug te vinden in mijn kast. Zo las ik boeken over Bernhard en Juliana, over (het ontstaan van) Rome, over Jeanne d’Arc en over de ramp met de Titanic, waar ik ook een grote hoeveelheid boeken over bezit.

En natuurlijk mag de muziek niet vergeten worden. Althans, de boeken over muziek en/of artiesten. Zo vond ik jaren geleden een biografie van de Red Hot Chili Peppers in Nijmegen. En daarna de autobiografie (Scar Tissue) van leadzanger Anthony Kiedis. Of een biografie van Leonard Cohen. En ook het medium radio is vertegenwoordigd! Natuurlijk in mijn, al eerder besproken, editie van ‘Ik zal kijken wat ik voor je kan doen’ van 3FM-jock Gerard Ekdom, maar ook in een boek van DJ’s over de Top2000 en mijn Pop=Encyclopedie!

De oplettende lezer heeft al kunnen merken dat er veel non-fictie in mijn kast staat. Dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat er óók pareltjes tussen staan, zoals bijvoorbeeld de al vaker besproken boeken van John Green, de bestseller van F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby, of het mooie Midnight’s Children van Salman Rushdie, de Song of Ice & Fire-serie, de boeken van Tolkien…
Kortom: een boekenkast, althans mijn boekenkast, kan nooit vol genoeg zijn!

Lees jij veel? En wat is jouw all-time favourite boek?

7 Reacties op “Ik Heb (Te?) Veel Boeken

  1. Ik lees bijzonder veel, op dit moment is dat jeugdliteratuur of hetgeen mijn leerlingen lezen. Wat ik bezit, past in 2 grote boekenkasten (Billy) en de resten staan verderop in huis uitgestald. Het is dat ik te weinig tijd heb om hele dagen op bed of op de bank met een boek door te brengen, maar dat is wel een ultiem genieten moment voor mij. Een favoriet boek heb ik niet, dat zijn er meerdere. Wat ik wel een geweldig boek vond en wat tevens een klassieker is, is de roman ‘Gone with the Wind’. Ik heb het boek slechts eenmalig op mijn zeventiende gelezen en er ging een wereld voor me open. Het is een dikke pil, maar prachtig mooi geschreven.

  2. Lauradenkt zegt precies wat ik wilde zeggen XD

    Wel grappig dat jouw leessmaak compleet tegengesteld is aan de mijne, non-fictie komt mijn huis niet in!

    En bij deze:
    Valentijnshartjes! (Beter laat dan nooit, n’est pas?)

  3. Heerlijk, boeken!! Mijn boekenkast(en) staan ook propvol met boeken waarvan ik sommige ook tig keer kan doorlezen, een boek wat me echt vastgrijpt doe ik nooit meer weg.
    Ik herken je interesse in boeken over de Tweede Wereldoorlog. Mijn kopie van Band of Brothers (waar de even geweldige serie op is gebaseerd) is door en door versleten van het steeds maar weer doorbladeren, zo episch zijn de verslagen van de helden uit Easy Company.

    En een favoriet boek is bijna onmogelijk om te kiezen, maar als groot Stephen King liefhebber moet ik dan toch wel gaan voor de Dark Tower serie. Alleen al door het noemen ervan overweeg ik een derde re-read. Zeker een aanrader, HBO gaat er zelfs net als bij ASOIAF een serie over maken.

  4. Ik heb ook zoveel boeken. Mijn boekenkast staat helemaal volgepropt en de zolder bij mijn ouders ligt ook vol met boeken. Dat wordt nog wat als ik dat allemaal moet gaan verhuizen. Ik lees voornamelijk fictie, maar af en toe een beetje non-fictie. Pas geleden las ik bijvoorbeeld ‘In Cold Blood’ van Truman Capote en dat vond ik een indrukwekkend boek, vooral omdat het echt gebeurd is. Ik houd ook heel erg van series (Lord of the Rings, Harry Potter, Game of Thrones, noem maar op) en ik ben gek op de boeken van Carlos Ruiz Zafon. ca

Geef een reactie

