[Recensie]: The Hobbit – The Desolation of Smaug

In a hole under the ground, there lived a Hobbit. Zo begint het verhaal over Hobbit Bilbo Baggins, die samen met een hoop Dwergen aan een queeste begint, waarvan nu de tweede film is verschenen: The Desolation of Smaug.
tumblr_mxw174PEoN1spt8ino1_500
Het tweede deel in de Hobbit-trilogie begint, na een korte epiloog, waar An Unexpected Journey is opgehouden. Bilbo (weer gespeeld door Martin Freeman) en de Dwergen moeten zo snel mogelijk naar The Lonely Mountain om daar de Arkenstone van de draak Smaug terug te stelen. Deze reis voert ze door het Mirkwood, waar de boselfen wonen onder leiding van Tranduil.
Ook maken we (opnieuw) kennis met zijn zoon Legolas (Orlando Bloom) en zijn geadopteerde dochter Tauriel (Evangeline Lilly).
tumblr_mx5f55OnFB1r9ftl6o5_1280
Ondertussen ondervindt Gandalf zijn eigen gevaren wanneer hij in Dol Guldur een groeiend kwaad onderzoekt, die voor de geoefende filmkijker (en Tolkien-kenner) natuurlijk bekend voorkomt!
Door vele gevaarlijke (en ook hilarische, want het is natuurlijk gebaseerd op een kinderboek) komen de Dwergen en Bilbo aan in The Lonely Mountain en maken we kennis met de draak Smaug, angstaanjagend van stem voorzien van Benedict Cumberbatch (Sherlock, Star Trek – Into Darkness)

The Hobbit – The Desolation of Smaug kan ik niet anders beschrijven dan ‘veel beter dan het eerste deel’. Het eerste deel was voor mij vooral gaaf vanwege de scene met Gollum, maar deel twee laat je geen minuut verveeld op je horloge kijken, ondanks zijn speelduur van drie uur. De CGI is van hoog niveau, zeker wat Smaug de Draak betreft –en al het goud dat hij bewaakt. En natuurlijk kunnen we, zoals we inmiddels wel gewend zijn van Peter Jackson, weer genieten van het mooie Nieuw-Zeelandse landschap!
tumblr_mx5f55OnFB1r9ftl6o3_500
Zoals ik al zei is Desolation of Smaug toch een stuk beter dan An Unexpected Journey. Personages worden meer uitgediept en het wordt duidelijk dat er nu echt wel wat op het spel staat. Het tweede deel smaakt naar meer. Ik ben enorm benieuwd naar het derde deel, There and Back Again, dat eind 2014 in de bioscoop verschijnt.

The Hobbit – The Desolation of Smaug
Directed by: Peter Jackson
Screenplay by: Fran Walsh & Philippa Boyens

4 Reacties op “[Recensie]: The Hobbit – The Desolation of Smaug

  1. Ik ben nog steeds geen ontzettend grote fan van the Hobbit. Begrijp me niet verkeerd ik HOU van Lord of the Rings. Maar er worden allerlei dingen bij verzonnen (Tauriel? Love affair, really?) en het is gewoon voor mij geen LotR. Jammer! Al vond ik The Desolation of Smaug inderdaad ook een stuk beter dan de eerste. Helaas voor mij nog niet helemaal wat het had kunnen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat 2 of zelfs 1 film beter was geweest,

  2. Ik vond dit deel ook aanzienlijk beter dan het eerste! Beide films hebben natuurlijk niet de epicness van The Lord of the Rings, maar dat is ook niet gek, aangezien The Hobbit maar een dun kinderboekje was. Ik maakte me een beetje zorgen toen ik hoorde dat Peter Jackson ‘m in 3 delen uit zou brengen (uitmelking, much?), maar tot nu toe ben ik blij met het resultaat! En ondanks de kritieken vind ik Tauriel een goeie toevoeging van Peter Jackson. En als er iemand is die toevoegingen mag doen, dan is hij het. Hij kent de Tolien universe inmiddels zo goed, dat ik dat wel aan hem toe vertrouw. Can’t wait voor deel 3!

Geef een reactie

