Het Sociale Contract

Heel vaak zie ik mensen dingen doen waar ik het nut niet van in zie en waarbij ik het gevoel heb dat ik een vergadering heb gemist, of een memo niet heb gekregen, waarin die dingen afgesproken zijn.
5188623575_f24d37b3d9
Neem bijvoorbeeld een standaard feest. Bij begroeting zijn er mensen die dan verwachten dat je ze een zoen geeft. Op de wang, dat dan nog net wel. En niet één, maar drie. Waarom? Er is geen enkele reden om wie dan ook drie zoenen te geven. Een hand is toch meer dan genoeg? Of een cadeau meebrengen. Waarom? Ik koop altijd liever zelf dat ene boek dan dat ik moet gaan wachten of ik het ‘misschien’ voor mijn verjaardag / sinterklaas of een andere cadeauverstrekkende feestdag zal krijgen.

Of wanneer iemand struikelt, valt of zich waar dan ook aan stoot, en er dan gevraagd wordt: ‘gaat het’? JE KUNT TOCH ZIEN DAT HET NIET GAAT? Waarom al die onnodige beleefdheidsvormen die verder niemand enig plezier oplevert?

Ook op schrift struikel ik over dingen waar ik niets van begrijp. Neem bijvoorbeeld het ‘Geachte heer/mevrouw’. Waarom? Ik ken zowel de heer als mevrouw niet, en dus heb ik geen mening kunnen vormen die tot enige vorm van achting zal leiden.
Zelfde gaat vanzelfsprekend over ‘Hoogachtend…’

Waar ik ook tegenaanloop is het openbaar vervoer. En dan specifiek oude mensen in het openbaar vervoer. Het sociale contract gebiedt dat het aardig/beleefd is om je plaats af te staan aan oude mensen. Maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Moet je opstaan zodra er een bejaarde in de bus stapt? Of moet je wachten totdat de man of vrouw er naar vraagt. Ikzelf ga uit van het tweede. Niet omdat ik die mensen geen zitplaats gun, maar door evenwichtsproblemen heb ik zelf al moeite genoeg om overeind te blijven in een bewegende bus.

Of leugens‘om bestwil’, daar kan ik ook moeilijk tegen. Wie heeft bedacht dat je iemand gerust moet stellen in een situatie die er niet uit ziet dat het snel zal verbeteren? Waarom dan toch ‘het komt wel goed’, terwijl je daar zelf geen weet van hebt? Waarom hebben mensen sowieso de behoefte om gerust gesteld te moeten worden, terwijl de (harde) waarheid soms veel makkelijker is?

Uiteindelijk zijn mensen maar rare wezens die ik misschien wel nooit zal begrijpen. Gelukkig heb ik ook vaak het gevoel dat ‘de mensheid’ zichzelf niet eens begrijpt. Dan ben ik daarin niet alleen.

8 Reacties op “Het Sociale Contract

  1. lieve daan, de dingen die jij ‘gemist’ hebt in de communicatie zijn juist de dingen die je kunt leren!
    toch misschien een cursus?

  2. Vooral de cadeautjes meenemen als je op visite gaat snap ik niet. O of dat het niet leuk is om geld te geven en dat je van vervolgens iets krijgt wat je niet leuk vindt.

  3. Ik ben het wel met Esra eens ja. Regels zijn er juist om de boel te versimpelen! Ik heb je trouwens getagd dus nu MOET je die tag invullen. Dat is ook een sociale code (grapje grapje, kijk maar wat je doet)

  4. Pingback: Thanksgiving Tag | Life is a lie worth living for·

  5. Dit zijn nu echt van die dingen waar ik maar niet teveel over na denk, want dan kom ik er ook niet uit. Sommige dingen doe je gewoon, zodat je er niet teveel energie aan kwijt bent.

    “Hier in Utrecht hebben we trouwens andere ongeschreven regels in de bus. Je loopt bij voorkeur met oordopjes in waar lawaai uit komt de bus in, kijkt daarbij niemand aan en ploft ergens neer. De bus chauffeur is daarbij slechts een ding en je begroet hem of haar dus vooral niet. Als er een oudje of iemand op krukken in de bus staat, laat je die gewoon staan. Jij was toch eerst? Waarom zou je in hemelsnaam opstaan voor een ander. Je bent tenslotte uit geweest gisteravond en ze moeten al blij zijn dat je naar je college/bijbaan/iets anders gaat. Je bent opgestaan uit je bed, man!”
    Ik word echt doodmoe van hoe men hier met zichzelf bezig is… zelf probeer ik het anders te doen, maar goed, dat wordt niet altijd gewaardeerd. Die oude dames hier willen ook niet altijd zitten… Zelf doen, ik kan het best, tsja… ik ben dus eigenlijk ook gewoon een Utregse in hart en nieren!

Geef een reactie

