Guilty Pleasures

Ik hou er van om met de deur in huis te vallen. Althans, andermans huizen. Mijn eigen deur laat ik liever in zijn scharnieren. Maar vandaag gaan we ‘t eens hebben over schuldige pleziertjes.
4533614250_69971677ee
Schuldige pleziertjes, dus. Of, guilty pleasures, zoals de Engelssprekenden altijd zo mooi kunnen zeggen.
Want ‘schuldige pleziertjes’ doet mij eerder denken aan een 0900-lijn. En jou ook, geef maar toe.
En nou wil ik het niet eens hebben over de guilty pleasures zelf, maar het beeld dat er omheen geschapen is. Neem bijvoorbeeld het gelijknamige item bij DWDD, waarin Bekende Nederlanders (wie anders..) mogen vertellen wat zij als (muzikale) guilty pleasures ervaren.
Maar wat is een guilty pleasure? Een vrachtwagenchauffeur die graag de Spice Girls luistert, is dat een guilty pleasure, of gewoon een eigenaardige muzieksmaak? Jarenlang heb ik gehoord dat ABBA luisteren bijvoorbeeld not done was. En nu hoorde ik toevallig laatst opeens dat dat nu weer sociaal geaccepteerd was. Waar ligt dan de grens? Wat is guilty en wat niet?
Sterker nog, waar ben je schuldig aan?

Wikipedia zegt over guilty pleasure dat je iets gaaf vindt, waar je je tegelijkertijd schuldig over voelt. Maar dat is het juist. Je moet je nooit schuldig voelen over dingen die je leuk vindt. Of dat nou voor muziek geldt of voor boeken of hobby’s.

Ik heb bijvoorbeeld al sinds mijn jeugd een enorme zwak voor musicals. Shows als Les Misérables kende ik op jonge leeftijd al uit mijn hoofd. Tegelijkertijd ben ik een heterosexuele 25-jarige. Moet ik me nu schuldig voelen omdat er een groep mensen bestaat die daar een (voor)oordeel over heeft.

Moraal van het verhaal is: er bestaan geen guilty pleasures. Wel mensen met een andere -en dat wil niet altijd zeggen slechtere- muzieksmaak hebben dan die van jou. En nu ga ik even keihard meebrullen met de Broadway Cast Recording van Newsies.

Toodles!

5 Reacties op “Guilty Pleasures

  1. Klopt, ik zeg dit ook altijd als mensen tegen me zeggen dat ik een wansmaak heb. Ik kan het toch ook niet helpen dat One Direction van die gezellige nummers heeft 😦

  2. Daarom schaam ik mij ook niet meer voor mijn liefde voor Rowwen Hèze 🙂

    (Al zijn er stiekem nog genoeg andere dingen waar ik me wel voor schaam, en wat ik niet zou moeten doen, omdat het gewoon is wie ik ben. Wordt aan gewerkt.)

  3. Haha leuk! Taylor Swift is mijn niet-zo-guilty pleasure denk ik maar. En wat als je weet dat je iets leuk/lekker vindt (bijvoorbeeld energy drink), maar ook weet dat het heel slecht voor je is? Is het dan ook geen guilty pleasure?

    • Haha nee, dat is denk ik gewoon iets dat je gewoon lekker vindt. Zoals een frietje of zo. Of chips. Dat is ook niet goed voor je! Guilty pleasure is denk ik meer dat je iets leuk/mooi/lekker vindt waarvan heel veel mensen vinden dat het ‘niet kan’.

Geef een reactie

