De regels van het spel

Mensen, je komt ze overal tegen. Of dat nu komt omdat ze toevallig in de buurt zijn, omdat het er te veel zijn of omdat je effectief gestalkt wordt, ze zijn er.
2220202685_24f3eb3375

En mensen hebben richtlijnen nodig. Om (redelijk) vredig naast elkaar te kunnen voortleven zijn er wetten bedacht waarin staat wat wel en wat niet mag. Maar vooral wat niet mag. Je mag niet doden, niet stelen, niet discrimineren. Maar je mag wel belasting betalen. Of je mag wel stemmen op een bepaalde leeftijd.
Maar niet overal zijn die wetten gelijk en ze zijn lang niet voor iedereen het zelfde, ook al is dat wel de bedoeling.

Neem bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting. Natuurlijk mag iedereen een mening hebben en naar die mening handelen. Betekent niet dat iedereen dat ook maar moet doen. Neem dat hele gedoe rond Zwarte Piet (Ja, toch weer. Laatste keer, dan heb ik het er wel mee gehad). Nu is er een Facebook-groep ‘Zwarte Piet is Racisme’. En die groep heeft een woordvoerder. Fijn. Ieder zijn hobby. Maar daar komt de, naar mijn mening, hypocrisie om de hoek kijken. De man is wit. Blank. Als het een Surinamer was geweest, of een Afrikaan dan had ik er niet zo’n probleem mee gehad, maar dit is gewoon triest individu.
Maar wel een triest individu met een mening. En die moet je maar respecteren, want vrijheid van meningsuiting en zo.

Nederland is de weg kwijt. Een observatie die is opgebouwd uit het lezen van kranten, het kijken naar de televisie en het luisteren naar (nieuws)radio.
Mensen roepen maar wat en iedereen gaat er hysterisch achteraan lopen hollen. Of het nu de VN is, die een soevereine staat een wijziging in de cultuur wil opleggen zonder dat daar een democratische meerderheid om vraagt, of dat er koste wat kost vriendschapsbanden met Rusland aangehouden moeten worden. Want dat is blijkbaar belangrijker dan mensenrechten of mishandeling van een diplomaat, belangrijker dan dat de Verenigde Arabische Emiraten op grond van een zogenaamd medische test homo’s aan de grens mogen weren.

En ondertussen worden burgers dom gehouden met programma’s als The Voice, of dat hysterisch wijf Linda de Mol. Maar ook de publieke omroep doet er aan mee. Neem bijvoorbeeld DWDD, waarin dat hele Pieten-gezeur nu al meerdere uitzendingen ter sprake is gekomen. Het is een afleiding, zodat men niet gaat nadenken. Je wordt doodgegooid met in principe totaal onbelangrijke onderwerpen, zodat je blind blijft voor de werkelijke toestand van het land, waar politici liever internationaal goed voor de dag willen komen, waardoor Nederland langzamerhand een reservewiel is geworden in alles.
Een reservewiel dat het belangrijker vindt om te weten hoeveel zonnebloemen er gebruikt zijn om de schilder Van Gogh te eren. Sterker nog, een reservewiel dat het überhaupt nodig vindt om dat te doen op een andere manier dan gewoon zijn kunst in een museum te hangen en mensen daarvan te laten genieten.

Nee, ik ben er wel een beetje heel erg klaar mee.

9 Reacties op “De regels van het spel

  1. Waarom zou je er minder problemen mee hebben als de oprichter van Zwarte Piet is Racisme niet blank was?

    Verder ben ik het er wel mee eens. Totaal oninteressante discussie.

    • Omdat, als hij niet blank geweest zou zijn en hij zich dan gediscrimineerd zou voelen door (het fenomeen) Zwarte Piet, dan zou ik dat nog kunnen begrijpen. Dit is gewoon een dikke witte meneer van middelbare leeftijd met waarschijnlijk veel te veel tijd omhanden.

      • Ik weet het niet, hoor. Ik kan me er ook kwaad om maken als groepen waar ik zelf niet onder val worden gediscrimineerd, dus zo gek vind ik dat niet. Ik denk namelijk wel dat Zwarte Piet zeker ooit racistisch is geweest, maar dat het nu voor de meeste mensen die lading niet meer heeft. Daarom vind ik het ook zo’n oninteressante discussie; Zwarte Piet is misschien een van oorsprong racistische traditie, maar er zijn genoeg dingen waarbij de racistische of discriminerende lading nog wel aanwezig is. Ik vind dat die dan voorrang zouden moeten krijgen in zo’n VN onderzoeksgroep. Maar zoals Laura zegt zal het wel om veel meer gaan dan alleen Zwarte Piet, dus ik denk dat je je daarin moet verdiepen om er een beetje zinnige uitspraken over te doen en dat heb ik niet gedaan.

        Ik ben alleen wel geschokt dat zo’n VN dame op de Nederlandse TV komt verkondigen dat we het hele Sinterklaasfeest net zo goed helemaal kunnen afschaffen. Niet eens omdat ik vind dat ze van onze tradities moeten afblijven of weet ik veel wat ze allemaal zeggen, maar omdat ik het niet kan begrijpen hoe een hoofd van een VN onderzoeksgroep het in haar hoofd haalt om dat soort kinderachtige en ongefundeerde uitspraken te doen op de televisie van een land dat ze niet/weinig kent. Van een hoofd van een onderzoeksgroep zou je toch wel wat sterkere argumentatie verwachten. Of dat politici (oké, het was Geert Wilders, maar dan nog) gaan voorstellen om in plaats van Zwarte Piet de VN maar af te schaffen. Ik denk dat je dat “de weg kwijt” wel kunt verbreden naar de mensheid in zijn geheel. Jammer, eigenlijk.

  2. Wat je niet begrijpt, is dat dit niet alleen om zwarte Piet gaat, er zit een hele discussie achter. Het gaat over culturen die met elkaar botsen of tradities die botsen met de huidige cultuur. Je moet het natuurlijk wel in zijn context zien.
    En ik ben het eens met Lisa en James: waarom zou je je als blanke niet kunnen verplaatsen in iemand van een andere huidskleur en niet kunnen inzien dat dat racisme is? Ik vind dat juist goed, dat je voor andere groepen opkomt en niet alleen aan jezelf denkt.

    • Nee, dit gaat al lang niet meer om Zwarte Piet. Dit gaat om racisme en discriminatie, waarbij een kinderfeest als voorbeeld wordt genomen. En heeft iemand de mening van die kinderen gevraagd? Zijn serieuze media basisscholen afgegaan om daar te vragen wat zij vinden? NEE! -Nou ja, misschien het Jeugdjournaal- maar dan nog! Welke kinderen denken bij Zwarte Piet aan racisme? Het gaat er ook niet om wie er voor wie op komt, maar de manier waarop. Er wordt door middel van sociale media en programma’s als DWDD, die zieke mensen als Prem Radakishun aan het woord laten, zoveel hysterie veroorzaakt, dat het een ‘belangrijk probleem’ wordt. Zo belangrijk dat zelfs de VN het nodig vindt om er écht belangrijke dingen voor links te laten liggen.

      • Ik denk niet dat kinderen weten wat goed voor ze is en die begrijpen de hele context sowieso niet, dus waarom zou je het aan hen vragen? Natuurlijk vinden ze een feest waarbij ze cadeautjes krijgen geweldig. En dat het zo speelt in de samenleving en dat dat terugkomt in bijvoorbeeld DWDD, laat zien dat het dus wél een belangrijk probleem is. Dat het jou niet zo interesseert als individu, dat kan, maar je kan dat niet zo stellen als het voor de samenleving wél interessant is. Je bent immers geen dictator.

      • Volgens mij is het geen belangrijk probleem, maar wordt het door middel van DWDD et al. belangrijk gemaakt. En ik ben inderdaad geen dictator. Ik denk echter wel, en dat is de essentie van ’t stuk, afgezien van heel dat Pietengezever, dat Nederland compleet de weg kwijt is.

Geef een reactie

