The King of ‘Okay’

Wat je niet zegt is vaak meer dan wat je wel zegt. Eigenlijk zegt men verrekte weinig, als je bedenkt wat er allemaal in het hoofd omgaat.
dw___i__m_the_king_of_ok_by_meway-d3erbup 
En dat is soms maar goed ook. Neem bijvoorbeeld het cliché van de vrouw die aan haar partner vraagt of hij/zij haar dik vindt in een bepaalde jurk of met een bepaalde broek aan. Sociaal contract zegt dat je dan ontkennend moet antwoorden. Ook als je het tegenovergestelde vindt.

Mensen vinden het fijn als je eerlijk bent. Maar tegelijkertijd ook niet. Als men je vraagt hoe het ermee is, kun je er 95 procent zeker van zijn, dat ze niet zitten te wachten op een heel relaas van dingen die allemaal niet goed gaan. Dus daarom zeg je maar ‘OK’.
Okay is goed. Oké is prima. Het stelt mensen gerust en mensen vragen niet door. Er zijn vaak maar twee of drie mensen die door het ‘OK’ heen kijken. Maar meestal gaat het aan de mensen voorbij.
i__m_fine____by_insolitus_mundus-d3fvq1v

’OK’ valt eigenlijk in dezelfde categorie als ‘I’m fine’.
Een categorie die ondanks alles mensen toch gerust stelt, ondanks dat beide uitspraken vaak doen vermoeden dat er meer achter zit, zien mensen het toch vaak als een geruststelling. Want de meeste mensen interesseert het niet echt. Bedenk maar eens hoe vaak per dag er ‘hoe gaat het?’ naar je toe wordt geworpen. Vaak. Zo vaak dat het soms meer een groet is dan oprechte belangstelling.
tumblr_mk4600DOnO1rov3wvo1_500

Everybody lies, leert men uit de briljante serie [H]ouse, M.D. En dat is ook zo. NIet eens altijd met opzet. Maar soms is een leugentje makkelijker dan de waarheid. En soms is het zo veel beter dan de waarheid.
Everybody knows that everybody lies. Want soms is het zoveel mooier, zoveel spannender om de waarheid te vergeten. En de leugen, de fantasie… de magie te laten heersen. Zelfs als dat betekent dat alles wel OK is.

3 Reacties op “The King of ‘Okay’

  1. Wow, goed beschreven. Ik dacht er eigenlijk nooit zo over na, maar wat je zegt is wel waar. Net zoals iemand die ooit tegen me zei dat, als mensen vragen ‘hoe gaat het?’, ze eigenlijk helemaal niet op een antwoord zitten te wachten. Het is net zo iets als ‘hallo’ zeggen.

  2. Ik moet ineens aan een boek denken dat ik laatst zag! Nu ben ik alleen de titel vergeten, boe. Maar volgens mij had het een beetje dezelfde strekking als je artikel. Nu word ik dus gefrustreerd omdat ik er niet op kan komen hè. Ik ga even heel hard nadenken, brb.

Geef een reactie

