Happiness Is A Choice

Het is zo makkelijk. Kijkend naar het nieuws of lezend in de krant kun je al snel tot de conclusie komen dat het niet goed gaat met de wereld.
happiness is a choice
Maar hoe ga je daar mee om? Al het nieuws dat 24 uur per dag blijft binnenstromen. Al die dingen die niet gaan zoals jij wil, dat je tegenslag na tegenslag te verwerken krijgt. Daar kun je verdrietig, boos of cynisch van worden. Je probeert die gevoelens op afstand te houden, probeert optimistisch te blijven. Maar hoe doe je dat zonder vluchten in een andere (fictieve) wereld? Zonder, al dan niet verdovende, middelen van buitenaf?

Hoe kies je voor geluk wanneer er om je heen zoveel ongeluk gebeurt? Hoe kies je voor het licht, terwijl er in je hoofd alleen maar duisternis heerst?
Ik weet het niet. Dat is vaak het probleem. Ik kan dus ook niet heel zelfhulp-boekerig gaan uitleggen hoe je gelukkig wordt, hoe je de duisternis verdrijft. Ik zou willen dat ik het antwoord had.

Zolang je alle negativiteit en duisternis op afstand houd, ben je al een eind op weg, denk ik altijd. Want dat is het belangrijkste. Afleiding. En iedereen vindt die afleiding op zijn eigen manier. Reizen,het gezelschap van anderen opzoeken, schrijven, muziek maken of draaien. Of doodeenvoudig het te druk hebben.

Maar uiteindelijk komt het toch weer bij je terug. Op de meest onverwachte en ongewenste momenten. Die twijfel, die stemmen in je hoofd en de duisternis. En dan denk je ‘het gaat wel weer over. Nu is het even minder, maar alles wordt weer beter’. Maar hoe lang ga je dat nog denken? Wanneer is het genoeg? Want ooit kom je op het moment dat het gewoon niet meer lukt om voor geluk te kiezen? Wat doe je dan?

Dan bel je de Ghost Busters. Ha. Nee. Serieus… ik weet het echt niet. Ik denk dat je gewoon uit alle macht moet hopen dat dat moment nooit komt. En gewoon dingen moet doen die jij leuk vindt met mensen die je echt om je heen wil hebben, om herinneringen opbouwen waar je tenminste weer een tijd mee vooruit kunt. En ook echt kiezen voor die geluksmomenten, ook als dat ten koste gaat van een opleiding of werk. Want sommige dingen zijn gewoon belangrijker.

Good luck.

6 Reacties op “Happiness Is A Choice

  1. Leuk plaatje erbij 🙂

    Ik denk niet dat dat moment komt, eigenlijk. Want er is toch altijd nog de mogelijkheid om het roer om te gooien en alsnog voor het geluk te kiezen? Of ben ik gewoon heel optimistisch?

  2. Het blijft lastig. Als ik moeite heb met het vinden van mijn eigen geluk dan negeer ik het nieuws een beetje. Ik wil tenslotte wel blijven staan. Toch is er altijd een morgen en de zon lijkt toch elke keer weer te gaan schijnen. Daar doen we het voor.

Geef een reactie

