The things that count

Iedereen heeft wel van die momenten die je bij blijven. Gedichten, boeken die je altijd weer zal herlezen en muziek die je toch weer opnieuw blijft draaien.

bier_03
Maar hoe goed of slecht boeken of muziek ook zijn, het gaat om het moment waarop je dat éne nummer hoort. Die ene passage leest. Of die éne middag dat je met een groep mensen in de zon aan het genieten bent van goede gesprekken en een koud glas bier.

Zo weet ik bijvoorbeeld nog precies waarop ik écht naar muziek van Leonard Cohen ging luisteren. Dankzij de cover van Jeff Buckley, of de versie van Rufus Wainwright die gebruikt is in de film Shrek, was ik wel een beetje bekend met de man. Het moment dat ik meer van de man wilde horen en ook daadwerkelijk op zoek ging naar muziek, was een veel te vroege morgen. Samen met mijn broer was ik op weg naar Schiphol, om vanaf daar naar Noorwegen te vliegen. Vanuit de autoradio kon ik The Future horen. Dat nummer bleef die zomer twee weken lang in mijn hoofd zitten, tot ik thuis was en meer kon gaan zoeken.

Zo is er ook een vertelling van Mariken van Nieumeghen voor de jeugd. Geschreven door Peter van Gestel. Later is dat boek ook de basis geweest voor een televisiefilm, maar daar gaat het nu niet over. Dat boek doet mij nu steeds terugdenken aan zo’n vakantie in een huisje in een park –ik dacht in Zeeland- met familie.

Of die tijd, in 2008 of zo ergens, dat ik nog in Grave woonde en we soms ‘s zomers tot twee uur in de ochtend (sluitingstijd) in de kroeg zaten, pratend over van alles en nog wat. Of die dagen dat we rondhingen op het voetbalveld, de bandruimte of de radiostudio op het toenmalige Sensis (nu Visio) terrein.

Dat zijn de dingen die tellen. Waar je jaren later nog steeds om kunt (glim)lachen.
En dat soort momenten moet je koesteren.

5 Reacties op “The things that count

  1. Ja muziek gaat meestal samen met mooie herinneringen, soms is de muziek mooi omdat de herinnering mooi is, maar soms is de herinnering juist mooi omdat de muziek mooi is 🙂

  2. Haha, ik heb ook wel van die hele specifieke herinneringen van de momenten waarop ik iets leerde kennen of leerde waarderen. Die zijn zo fijn 🙂

  3. Ik kan geen nummers met herinneringen opsommen, maar als er een herinnering vasthangt aan een liedje dan denk ik er wel spontaan aan als ik het hoor!

Geef een reactie

