Alaaf?

Net als elk jaar viert het Zuiden van Nederland ook dit jaar weer carnaval. Volgende week staat dus in het teken van praalwagens, prinsen en liederen in streektaal.


En natuurlijk moet iedereen verkleed. Want dat is gezellig.
Omdat ik in een dorpje diep in het zuiden van Zuid-Limburg de basisschool heb doorlopen werd carnaval er met de spreekwoordelijke paplepel ingeschoven. Van ‘carnavalsmiddagen’ op de basisschool tot de dorpsoptocht die elk jaar voor het huis langs kwam. Dronken mensen in een luier met een snoepspeen… Gewoon, neen.

Persoonlijk heb ik carnaval nooit zo geweldig gevonden. Ik was altijd het eerste weg van die ‘springmiddagen’ op de basisschool en ging eigenlijk alleen verkleed omdat het een berenpak was en omdat ik toen vond (vind!) dat beren gewoon enorm awesome zijn. Dat had allemaal verder weinig tot niets met het carnaval te maken waar de anderen zo van uit hun bol gingen. En dronken mensen in een tijgerpak… Gewoon, neen!

En ook op de middelbare school, op de grens van Brabant en Gelderland werd carnaval gevierd. Het was nog steeds niets voor mij. Dansmariekes, prinsen, narren, het kon mij allemaal aan mijn achterkant oxideren. En, niet om elitair te zijn, maar de muziek vond ik ook nooit veel. In Limburg verstond ik er sowieso niets van –en in Brabant vond ik het tekstueel en instrumentaal niet echt binnen mijn muziekkader passen. En dronken mensen in een jarretel… Gewoon, neen!

Al dat gehos en gespring en al die spontane, doch enorm gecontroleerde polonaises waren en zijn niets voor mij. Ik kan me één jaar herinneren dat ik wél carnaval heb gevierd. Ik woonde indertijd nog in Nijmegen en was dat jaar met wat vrienden naar de ‘Kuukse’ 11 Kroegentocht. Het idee van zo’n kroegentocht was dat je in Cuijk van café naar café ging om bier te drinken en je stempelkaart vol te krijgen. Was enorm gezellig. ik was zelfs minimaal verkleed. Ik had rood/geel/groene vingerloze handschoenen aan. Dat vond ik dan ook wel weer genoeg. En dronken mensen in een schapenpak… Gewoon, neen!

Op die ene keer in Cuijk na heb ik carnaval altijd met succes vermeden. Al dat provinciaal gehops en gespring is niets voor mij en zal dat ook nooit worden. Dus de komende dagen kruip ik gewoon in bed met een stapel boeken en wat goede muziek, totdat de wereld weer een beetje normaal is. Voor zover daar sowieso nog over te spreken is. Alaaf? Nee, gewoon tot ziens!

9 Reacties op “Alaaf?

  1. Ik snap niet wat er door ‘tegenstanders’ altijd om te doen is dat mensen dronken zijn met carnaval, mensen die dronken zijn met carnaval zijn ook dronken tijdens het gewone uitgaan en vice versa. Niet zo spannend.

    • Dronken vind ik best. Maar mensen die in het gewone leven een respectabele baan hebben, misschien wel kinderen dan in een of ander raar pakje voorbij zien strompelen is voor mij(!) toch niet echt een enorm prettig beeld. Verder ben ik niet zozeer een tegenstander van carnaval als dat het gewoon niets voor mij is.

      • Oké ik geef toe dat dat raar is, al vind ik het min of meer net zo raar om mensen met een respectable baan in normale kleding langs te zien strompelen hoor.
        Maar to the point: in Limburg dossen mensen zich over het algemeen juist heel mooi uit. En dat is net wat ik er ook zo leuk aan vind, mij zul je niet in een jutenzak zien 😉

Geef een reactie

