Muziek is alles

Je kunt niet leven zonder zuurstof’ wordt wel eens gezegd. Nou, dat kan. Best mogelijk. Heb het nog niet zonder geprobeerd. Dus daar kan ik niet echt over oordelen. Maar wat veel belangrijker is: je kunt niet leven zonder muziek.
tumblr_maqyxgnIhc1rrcl96o1_500_large
Muziek is overal. In je, om je heen, in de lucht. Alles bestaat uit ritme en heeft klanken die bij elkaar gebracht kunnen worden tot de mooiste muziek. Klassiek, pop, rock… alles komt samen tot die instrumenten die ooit begonnen waren als een zelf gezaagd houten fluitje of een holle boomstam.
Of het nou een lekker nummer van The Who is of een symfonie van Mozart, muziek kan je raken tot in het diepst van je hart. Muziek heeft de macht je humeur binnen de luttele seconden die een intro duurt totaal te veranderen. Muziek zweept op, muziek maakt moe, muziek inspireert, muziek verraadt, muziek troost… en nog veel meer.

Hoewel ik bijvoorbeeld niet bijonder veel van Duits houd, heeft het door Goethe geschreven en door Beethoven gecomponeerde ‘Ode an die Freude’ wel het energie gevende effect.
Of het nostalgische van het Sinatra-nummer ‘One For My Baby (And One More For The Road)’, een nummer dat prima thuishoort op een koude herfstdag, wanneer de regen druilerig banen trekt over je ramen.

Of het intro van The Who’s ‘Baba O’Riley’, dat vanaf de eerste tonen meteen iets triomfantelijks uitstralen of het statige ‘Ave Verum Corpus’ van Mozart, dat op een zondag uit je radio schalt terwijl de geur van versgebakken croissants, jus d’Orange en geroosterd brood je tegemoet komen.

Om alle muziek te eren is hier een kleine playlist:

6 Reacties op “Muziek is alles

  1. Ik vraag mezelf weleens af wat ik erger zou vinden, doof zijn of blind zijn. Denk dat ik het met jou eens ben en als ik een keuze moést maken, liever geen zicht meer zou hebben dan gehoor. Klanken en geuren roepen veel sterkere emoties op dan zicht alleen, toch? Aan de andere kant…dan moet ik wel helemaal Braille gaan leren, want zonder schrijven kan ik ook niet 😉

  2. Ik vind je inleiding een beetje twijfelachtig 😛

    Het geniale is dat je wél kunt leven zonder muziek. Onze verre voorouders hadden immers ook geen instrumenten. En dat is wat ik nou net zo bijzonder vind aan muziek. Het zit niet in de natuur, en tegelijkertijd ook wel – hoe hebben we het er eigenlijk uit gehaald? Het betekent niets voor onze overlevingskansen, en toch roert het. Enorm 🙂

    • Ik ben het helemaal met Esra eens – het is eigenlijk niet essentieel, maar uiteindelijk toch zo belangrijk geworden. Ik zag laatst in het Louvre muziekinstrumenten van oude Egyptenaren, die leken toen al zó op die van nu. Ik zie me al helemaal voor me hoe ze daar muziek maakten. 😀

Geef een reactie

