In één dag

Je wordt geboren en je leeft je leven in 24 uur. Je gaat in die dag naar school, leert er alles dat je moet weten, gaat werken, krijgt kinderen en gaat dood. Een nadeel, alles is eenmalig. Je wordt één keer verliefd, krijgt één keer kinderen en daarna verlies je de lust en de potentie.

Boek
Dit is de wereld van Benny en Gini in het boek ‘Het Leven Uit Een Dag’, van A.F. Th van der Heijden.
Wanneer Benny op school te horen krijgt dat je maar één keer kan liefhebben in het leven is de kiem geplant voor de rest van het verhaal. Want later die dag leert hij Gini kennen. Ze worden verliefd en hebben ook seks. Omdat beiden niet willen dat het overgaat, zoals dat in hun wereld gebruikelijk is, bedenken ze een plan om in de ‘hel’ te komen. De hel in het boek lijkt erg op onze wereld, vol herhaling.
Ze vermoorden samen de blinde Scant en worden veroordeeld tot de doodstraf. Maar wanneer tijdens de executie iets mis gaat, en ze niet tegelijk in de hel aankomen, begint de zoektocht naar elkaar en dringt het besef binnen dat ze elkaar misschien wel nooit meer vinden…

Een dag leven
Men zegt wel eens dat een mensenleven vluchtig is, gezien over de eeuwen dat de mensheid al bestaat. En een mensenleven in één dag bevestigt het vluchtige van het bestaan maar weer eens.
Leven in één dag. Het heeft op zich zo zijn voordelen. Er is geen overbevolking, niemand heeft tijd om oorlog te voeren en er zijn altijd wel huizen vrij.
Een nadeel is dat relaties vluchtig zijn. Je ouders zie je voordat je naar school gaat en als je ouder terug komt kunnen ze er niet meer zijn, of zijn ze enorm verouderd.

De hoofdpersonen uit het boek van Van der Heijden komen in hun prille verliefdheid tegen hun wereld in opstand en beramen een plan om samen te ontsnappen en in Hel samen gelukkig te zijn.
Maar wanneer ze eenmaal in die Hel terecht komen is alles anders dan verwacht. Benny en Gini zijn elkaar kwijt en komen van de ene ontluisterende situatie in de andere. Dit alles voorzien van commentaar van Scan die, door omstandigheden, ook in de Hel is beland.

Wat is beter?
Aan de ene kant heb je een wereld waarin je hele leven in 24 uur afspeelt en daarin heb je nauwelijks tijd voor zorgen over je hypotheek of pensioen. Maar aan het eind mis je de kans om te houden van, om oud met iemand te worden, om een (langdurige) liefde te kennen.
Aan de andere kant schetst Van der Heijden een hel die angstvallig op een wereld lijkt waarin we nu leven, waarin het ‘speciale’ van het leven eraf is, iedereen alleen maar haast heeft en aan zichzelf denkt.

Persoonlijk zie ik wel wat in de metafoor van Van der Heijden’s wereld. Dat je 24 uur leeft en daarna alles voorbij is. Geen zorgen, niets.
Dat je alles haalt uit één dag, omdat die dag dan ook echt standaard je laatste is.

10 Reacties op “In één dag

  1. Wow, zo heb ik het nog nooit bekeken, maar denk inderdaad ook dat het leven van tegenwoordig minder speciaal is, zoals je hebt beschreven in ‘wat is beter’.

  2. Ik heb het boek gelezen (ja, het is een wonder) en ik vind het plot echt heel sterk. Maar stiekem ben ik blij dat mijn leven er een van herhaling is, want om iets te bereiken moet je dingen soms vaker dan eens doen 🙂

  3. Wat een bijzonder verhaal! Ik heb nog heeeel veel ongelezen boeken in m’n kast staan dus ik mag nog geen nieuwe boeken kopen van mijzelf, daar baal ik nu wel een beetje van want ik ben erg benieuwd naar dit verhaal na het lezen van je blogpost. Ik zet hem in ieder geval op mijn wish list. Bedankt voor de tip!

Geef een reactie

