Broodje Donor

Hallo, ik ben Daan en ik ben donor.

Nog maar net. Ik had even niets te doen, dus waarom niet? Ik heb geen specifieke reden waarom ik donor zou worden. Gewoon een spontane ingeving, niet eens ingeleid door een Donorweek. Juist niet. Dat vind ik een opdringerig en aanstellerig gegeven om mensen een schuldgevoel aan te praten.

Maar ik ben dus donor geworden. Eigenlijk om deze reden: Ik had niets te doen. Ik kom er gewoon voor uit. Met het zelfde gemak waarin je beslist om wel of geen biertje te drinken ben ik maar even donor geworden. Men mag van mij ook alles gebruiken. Ik ben er toch niet meer bij, zolang de rest uiteindelijk maar in een hoopje as verandert.

In principe was het vrij makkelijk, de keuze om donor te worden. Ik geloof nergens in, dus dat hield me niet tegen. Een ethisch argument tegen had ik persoonlijk niet. En al die mensen die een donatie nodig hebben doen mij ook allemaal vrij weinig.
Als ik niet zelf beslis, gaan anderen het na mijn dood en dus achter mijn rug om doen. En daar heb ik geen zin in. Dat is denk ik toch wel mijn voornaamste reden geweest om me als donor te registreren.
Ik vind het alleen vrij teleurstellend dat je geen voorkeur voor personen mag aangeven. Ik zou het bijvoorbeeld niet bijzonder fijn vinden als mijn nier in Jant Smit zou zitten. Of in Patty Brard. Dat zou ik niet overleven!

En mocht een donatie van mij onverwacht een of ander muzikaal of literair genie genezen: It was all me!

Tenslotte hoop ik niet dat ik nu allerlei  wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse nieuwsbrieven en onderzoeken toegestuurd krijg. Anders ben ik weer weg. Net zo makkelijk.

4 Reacties op “Broodje Donor

Geef een reactie

