Massahysterie en dronken tuig

Ik twijfelde heel lang, nog steeds overigens, om iets over het uit de hand gelopen incident in Haren te schrijven. Uiteindelijk toch besloten er aandacht aan te besteden.


Tenzij je weer onder die spreekwoordelijke steen hebt geleefd kan het fenomeen ProjectXHaren je niet ontgaan zijn. Naar aanleiding van een film waarin tieners een feest gehouden hebben in het huis van hun ouders voor iedereen die maar wilde komen. Dit fenomeen heeft zich verplaatst naar de realiteit en heeft zich in diverse steden in Europa al voorgedaan.

Zo ook in Nederland. Toen een 15-jarig meisje uit het Groningse dorp Haren een Facebook-uitnodiging maakte voor haar sweet sixteen vergat zij de pagina ‘prive’ te zetten, waardoor iedereen aan het evenement kon deelnemen. Natuurlijk schrikt ze hiervan en verwijdert de pagina. Desalniettemin wordt er door anderen een Project X pagina aangemaakt, waar de aanmeldingen al snel binnenstromen.
Dit evenement zou afgelopen vrijdag plaatsvinden. Door de enorme hoeveelheid aanmeldingen werd de gemeente verwittigd en zijn er hele draaiboeken gekomen om het evenement in goede banen te leiden. De jarige zelf zou er niet bij zijn. Die vluchtte met haar moeder het dorp uit.

UITSCHOT
Op de dag zelf kondigt de burgemeester van Haren officieel een noodverordening af en verklaart het gebied tot oorlogsgebied.
Hoewel de avond gemoedelijk begint met hier en daar een biertje, gezang en een vuurtje, slaat de sfeer al snel om.
Vernielingen worden aangericht, de plaatselijke supermarkt en andere winkels worden geplunderd, er wordt gevochten met agenten en ME moet eraan te pas komen. Kortom, chaos.
Tot diep in de nacht is er tuig dat zichzelf en hun medemens onnodig in gevaar brengt.
De foto’s liegen er niet om. Bebloede kinderen en omvergegooide auto’s sieren de volgende dag de kranten en het internet.

Later blijkt een groep van iets minder dan 30 man verantwoordelijk voor het grootste deel van de vernielingen.

SCHULD?
Uiteindelijk wordt men naar een grasveld geleid, uit het centrum. Er zijn aardig wat (zwaar) gewonden en op een gegeven moment wordt er zelfs gesproken van één meisje dat door de menigte is doodgedrukt. Gelukkig blijken deze geruchten niet waar.

Wie er uiteindelijk voor verantwoordelijk? Dat is moeilijk te zeggen. De gemeente Haren heeft zich niet goed voorbereid, de situatie onderschat en gedacht dat het wel niet zo’n drukte zal worden.
De media hebben vooraf uitgebreid over het evenement gesproken. Op Facebook en twitter kregen steeds meer mensen uitnodigingen…

Ik denk niet dat er één schuldige aan te wijzen is. Het is een vervelende samenloop van omstandigheden. Gooi daar nog eens dronken uitschot, reljeugd en hooligans tussen en je hebt een probleem als politieman of ME’er.

Ik hoop wel dat ze dat hersendode dronken tuig hard aanpakken. Iets met duimschroeven, op z’n minst. Want je bent gewoon zwaar ziek als je naar de andere kant van het land reist om daar de boel kort en klein te slaan. Ik hoop dat ze samen met hun Nickelson-jassen nog heel lang voor de gevolgen mogen boeten.

12 Reacties op “Massahysterie en dronken tuig

  1. Ja. Ik las dat mensen van plan waren om een sweet 16 feestje te crashen en ik dacht, huh. Nu weet ik er nog steeds niet veel zinnigs over te zeggen. Alleen “huh” en “maar…waarom?”.

  2. Verschrikkelijk dit. Echt verschrikkelijk. Hoewel ik ook echt vind dat de burgemeester dit had kunnen voorkomen. In Duitsland gebeuren dit soort dingen vaker, maar daar kan wel in vrede gefeest worden omdat er ook werkelijk wat wordt georganiseerd door de stad (deel vd kosten worden volgens mij voor een deel verhaalt op de schuldige, maar dat weet ik niet zeker?).

  3. Ik heb geprobeerd er zo min mogelijk van mee te krijgen, maar dat lukte niet, want er werd enorm veel over gepraat. ’s Middags dacht ik nog dat het vooral dom gel*l was van tieners die uiteindelijk niet het lef zouden hebben om te gaan. Helaas had ik het mis. Die lui moeten zich echt enorm schamen en ik hoop dat ze ze allemaal kunnen vinden en straffen!

  4. Je hebt helemaal gelijk. Die lui zijn gewoon in één woord gestoord!! Ik word nog steeds boos als ik er aan denk! Hoe kun je zo zijn gewoon? Snap het niet, maar goed! Goed geschreven!!

  5. Helemaal met je eens! Hoe haal je het in je hoofd om een supermarkt te plunderen, auto’s in brand te steken enzovoort? Ik hoop ook dat ze heeeel hard worden aangepakt.

Geef een reactie

