Laat je niets wijsmaken

Het wordt wel eens gezegd dat iedereen gelijk is. Dat iedereen evenveel zou moeten verdienen. Dat iedereen hetzelfde behandeld zou moeten worden. Nou, sorry to burst your bubble, maar dat is dus niet zo.
428513_3900371961378_464826340_n_large
Iedereen is gelijk. Een halfslachtig argument van een groep mensen die toevallig net iets minder verdienen. Net iets kleiner wonen of soms net een andere kleur hebben.
In iedereen stroomt hetzelfde bloed, iedereen heeft vier ledematen met (als je geluk hebt) 8 vingers en twee duimen. En tien tenen.
Maar zo is het niet. Niemand is gelijk. Er zullen altijd mensen zijn die slimmer zijn. Betere kansen hebben gekregen in het leven. Of gehaaider zijn en zich door leugens en draaierijen naar een willekeurige top hebben weten te praten.
Gelijkheid is mooi op papier, maar in realiteit haast onmogelijk om te verwezenlijken.
Maar dat betekent niet dat je je niet zou kunnen onderscheiden. Juist omdat niemand gelijk is, kan iemand uitblinken in, bijvoorbeeld, een instrument. Of is goed in een bepaalde sport. Of schrijven. Nou ja, voorbeelden zat.

Wat nog vreemder is, is dat diezelfde groep mensen die luidkeels Iedereen is gelijk loopt te roepen, ook massaal de uniciteit van mensen loopt te prijzen. ‘Hoooo eens!’ zul je misschien wel denken… Daar klopt iets niet!
Er zijn twee dingen mis mee. Ten eerste: Als iedereen uniek is, is niemand meer uniek. Uniek betekent juist dat je iets bent of hebt dat niemand anders heeft. Ten tweede: als iedereen gelijk is, kán niemand uniek zijn. Of is iedereen uniek. En dan zit je in een vicieuze cirkel. Uiteindelijk is het weer een zwaktebod van mensen die juist helemaal niet uniek zijn. Als iedereen uniek is, zouden zij het dus automatisch ook zijn.

Waar ik heen wil… al die bullshit over uniciteit en gelijkheid is verzonnen door bange mensen die niet alleen willen zijn, of niet bijzonder zijn en dat wel willen.
Ik geloof best dat iedereen unieke talenten heeft. Ook geloof ik dat die maar bij 10% van de mensen echt tot uiting komen. Leuk kunnen tekenen is bijvoorbeeld geen uniek talent. Er zijn er zoveel die dat kunnen. Er is echter in die tien procent die daarboven uitstijgt. Zo worden de Dali’s, de Picasso’s en de Rembrandts geboren.

Niemand is uniek. Niemand is gelijk. Ja, er worden mensen in Afrika geboren die kans hebben hun tiende levensjaar niet te halen. En er worden mensen met de spreekwoordelijke gouden lepel in de mond geboren. Laat je dus niet wijs maken dat iedereen gelijk is. Juist die verschillen in mensen moet je benutten. Anders zou de wereld vol zitten met profvoetballers, meestercomponisten of great debaters.

Je hoeft niet gelijk te zijn. Je hoeft niet uniek te zijn. Als je maar vrij bent.

8 Reacties op “Laat je niets wijsmaken

  1. Ik kan niet zo goed tegen van die mensen die altijd bezig zijn met uniek zijn. Lijkt me maar vermoeiend! En ik ben het met Laura eens over gelijkwaardigheid.

    En o ja, 9 vingers en een duim? 😀

  2. Ik ben het met je eens, behalve dan dat dat rechtvaardigt dat sommige mensen weinig verdienen terwijl ze hard werken of als oud vuil worden behandeld omdat ze toevallig Mohammed heten. Daarvoor verwijs ik u evenals mijn voorgangers graag door naar bovenstaande opmerking van Laura.

    Gelijkwaardigheid is inderdaad moeilijk te verwezenlijken, maar waar een wil is, is een weg.

  3. Haha, ik ben nu echt de zoveelste die het woord ‘gelijkwaardigheid’ in de mond neemt, maar het moet even: volgens mij is dat wat mensen meestal bedoelen als ze zeggen ‘iedereen is gelijk’; ‘iedereen is gelijkwaardig’. Ik denk niet dat ze echt ‘gelijk’ zoals jij het uitlegt willen zeggen. Kwestie van formulering, want ik denk dat ze het op zich wel eens zouden zijn met de rest van je stukje 😉

Geef een reactie

