CIOS in Curaçao

Van vier september 2011 tot 4 februari 2012 verbleven zeven studenten van het CIOS (Centraal Instituut Opleiding Sportleiders) RijnIJssel in Arnhem voor een stage op Curaçao. Vanaf het begin hebben zij hun belevenissen met camera vastgelegd.
De initiatiefnemer voor deze reeks afleveringen van “CIOS in Curaçao” is Rens Vrijhoff.
 

HOE HET BEGON

Het idee om in Curaçao te filmen ontstond eigenlijk per toeval. ‘Ik had net voor dat we gingen een camera voor mijn verjaardag gekregen en had toen al het idee om veel te gaan filmen. Ook leuk als ik daar later nog iets van terug kon zien.’
De camera was er dus al. ‘Ik begon met wat editen. Tegelijkertijd kreeg ik vanuit Nederland steeds meer de vraag van “hoe is het daar?” en “wat doe je daar allemaal?”, dus kwam ik op het idee om het gewoon op YouTube te zetten, zodat iedereen kon zien wat we aan het doen waren en hoe we het hadden.’
Handig, omdat zo naast alle verhalen en foto’s een nog beter beeld geschapen kon worden.
’De eerste video sloeg in als een bom. Volgens mij hadden we binnen een maand 300 à 400 views, en een hoop positieve reacties, dus toen zijn we doorgegaan.

STAGE
Ondertussen werden de filmpjes door leraren, studenten en medewerkers van het CIOS met interesse gevolgd. ‘Toch had het bestuur een beetje zijn twijfels. Beelden van feestende, drinkende, rokende en chillende studenten in de titelsequentie hebben natuurlijk weinig met het CIOS te maken. Daarom heb ik, in overleg met mijn mentor, besloten om een deel aan de werkzaamheden te besteden. Deel 11 laat bijna alles zien van wat wij daar deden.’

’We gingen daarheen met de informatie dat er geen bewegingsagogen op het eiland waren en dat daardoor mensen met een beperking slecht of zelfs geen sportlessen kregen.’ Ook geloof speelde hierbij een rol. ‘Een beperking wordt daar als een “straf van God” gezien en daarom blijven de meeste mensen binnen, zodat je bijna nooit iemand met een beperking op straat ziet. Er waren cliënten bij die nog nooit de zee hadden gezien! Dat was het toppunt en we wilden daar iets aan doen. Mensen met een beperking zijn immers evenveel waard als mensen zonder een beperking.’

OP TELEVISIE
’Voor mijn stage bij Capriles, een psychiatrische instelling, hadden we een funloop georganiseerd. Daar kwam vrij veel publiciteit bij kijken en daardoor werd Capriles uitgenodigd om daar over te komen vertellen in het programma Mòru Bon Dia, van de zender TeleCuraçao.’
Het programma, dat te vergelijken is met het Nederlandse Goedemorgen Nederland, wordt elke morgen uitgezonden. In tegenstelling tot Goedemorgen Nederland, kijkt vrijwel iedereen op Curaçao naar Mòru Bon Dia. ‘Dus een aantal mensen van Capriles, die aan de funloop hadden meegewerkt, waaronder een psychiater en het hoofd van de PR-afdeling, gingen daarheen. En ze wilden graag iemand van de organisatoren. Aangezien ik de coördinator van de funloop was, en een vlotte babbel had, ben ik meegegaan. In tien minuten interview werd ik een bekende Curaçaoënaar! Dit was wel grappig want na dat interview gingen wij nog even ontbijten bij de MC Donalds en ik werd daar heel de tijd aangekeken en ik snapte er niets van. Tot dat we aan een tafeltje gingen zitten en zagen dat op alle flatscreens Mòru Bon Dia op stond. Aangezien het programma nog niet was afgelopen toen ik klaar was met mijn interview.’
In deel acht is onder andere het interview bij Mòru Bon Dia terug te zien.

OP HET INTERNET
Met een groep van zeven studenten heb je altijd wel mensen die niet in beeld willen of waar je een minder goede klik mee hebt. ‘In het begin heb ik met het plaatsen van de filmpjes op YouTube natuurlijk eerst gesproken met alle betrokkenen en zij kregen de filmpjes ook eerst te zien. Nu doe ik dat niet meer, ze weten nu hoe ik edit en dat ik hierin rekening hou met de privacy en niet iemand compleet voor lul zet.’
Ook de sfeer in het huis speelde bij het filmen een grote rol. ‘Je zit met zeven mensen continu op elkaars lip, dat botst soms wel eens. Ook waren er twee studenten met wie het contact gewoon heel slecht was. Daar trokken we dus minder mee op en zie je dus minder in de video’s.’

Of de filmpjes goed bekeken worden is lastig te zeggen. Ook omdat ze net allemaal verhuisd zijn van Rens’ eigen kanaal naar een apart kanaal voor CIOS in Curaçao. ‘Daar ben ik dus alle views van kwijtgeraakt. Ik weet wel nog dat, voor ik ze verwijderde van mijn kanaal, de eerste teaser net over de 1000 views was gegaan. Deel 1 volgde daarna met 900 views.’
Over het algemeen worden de filmpjes redelijk tot goed bekeken. ‘Het is wel minder dan voorheen. Of dat nu komt doordat we terug in Nederland zijn, anderen onze filmpjes minder promoten of de verhuizing van kanaal weet ik niet. Er zijn echter wel nog duidelijke uitschieters als bijvoorbeeld deel 10 en deel 12. Die waren binnen 24 uur ruim 300 keer bekeken.’

EDITEN
Rens wist waar hij mee bezig was. ‘Je kunt als editor iemand compleet verkeerd neerzetten. Dit heb ik geprobeerd te voorkomen. Ik heb iedereen in zijn recht gelaten en met respect behandeld in de editing. Wel kun je hier en daar een grapje of blote billen zien, maar over het algemeen heb ik zelf goed zicht op wat kan of niet kan.’ Ook feedback van kijkers wordt altijd meegenomen.

TOEKOMST
Hoeveel delen van CIOS in Curaçao de kijker nog kan verwachten is moeilijk te zeggen. ‘De serie is nu bijna klaar. Toevallig is eergisteren (17-8-12) een dubbele aflevering online gekomen. Dit zijn deel 13 en deel 14 en die zijn beide uit de december-periode.’ De kijker kan dus nog filmpjes verwachten met footage uit Curaçao tot begin februari 2012. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan een “deleted scenes” en een blooper-aflevering.’

TOT SLOT
Wat hij zelf het leukst vond om te doen of mee te maken kan Rens maar moeilijk zeggen. ‘Ik kan daar eigenlijk geen goed antwoord op geven, omdat ik andere dingen dan weer te kort doe. Daarnaast heb ik verschillende vette dingen meegemaakt die je niet kunt vergelijken. Als ik er dan toch een paar kan uitlichten zijn dat… De wilde schildpad vinden en vasthouden (uit deel 9), Het kajakken en op plekken komen waar nog maar weinig mensen zijn geweest (deze beelden zullen nog verschijnen!) en de feestdagen, die ook nog langs zullen komen! Het enthousiasme op de CIOS in Curaçao filmpjes was ook een aanleiding voor Google/Youtube om mij te benaderen voor een partnership en nog veel meer… Ik zou zeggen kijk (of blijf kijken) naar de CIOS in Curaçao reeks en oordeel zelf!’

IN OVERLEG MAG IK NOG EEN PRIMEUR WEGGEVEN: Er is een speciale CIOS in Curaçao-aflevering in de voorbereiding! Hierin wordt onder andere teruggekeken op een jaar CIOS in Curaçao.

3 Reacties op “CIOS in Curaçao

Geef een reactie

