[Recensie]: Disney/Pixar’s ‘BRAVE’

Disney/Pixar’s ‘Up’ was een kassucces. Het derde en laatste Toy Story deel eveneens. Nu, drie jaar later, komen de Disney en Pixar studio’s weer met een nieuwe animatiefilm: ‘Brave’.

Brave-Banner
Al generaties lang worden in de mysterieuze Schotse Hooglanden grote legendes en mythes verteld. Merida, de impulsieve dochter van King Fergus en Queen Elinor, is een ervaren boogschutter. Vastbesloten om haar eigen pad in het leven te bepalen gaat ze tegen alle eeuwenoude tradities in die heilig zijn voor de grote leiders van het land: de grote Lord MacGuffin, de chagrijnige Lord Macintosh en de humeurige Lord Dingwall. Merida’s beslissingen hebben grote, onomkeerbare gevolgen voor het hele koninkrijk. Wanneer ze een excentrieke oude heks tegenkomt, krijgt ze de mogelijkheid om een wens in vervulling te laten gaan die rampzalige gevolgen heeft. Het grote gevaar dat op de loer ligt dwingt Merida er toe om de ware betekenis van moed te ontdekken om zo de beestachtige vloek te kunnen stoppen voordat het te laat is. (Bron: Pathé.nl)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Is ‘Brave’ net zo goed als ‘Up’? Neen. Maar toch is het een vermakelijke film, vooral voor de jongere kinderen. De animatie was uitstekend, die wordt alleen maar beter. Bijfiguren zijn weer grappig –maar nergens doet het verhaal ECHT iets met je. De grootste verhaallijn is de band tussen moeder en dochter, die wordt vrij snel afgeraffeld, hoewel het een belangrijk deel van het verhaal is. Ook vader Fergus (stem van Billy Connolly) lijkt grotendeels alleen te verschijnen als er een grapje gemaakt moet worden. Naast het feit dat hij (als enige) Merida steunt als ze weer eens geen ‘meisjesdingen’ wil doen, heeft hij in de film nauwelijks echt iets belangrijks te doen. Maar zoals ik al zei, de animatie is weer fantastisch. Van het krullende rode haar van Merida tot het Schotse landschap, alles is weer waanzinnig goed geanimeerd. Dat is ook zeker een pluspunt van deze film! Kortom, ‘Brave’ is een vermakelijke film. Vooral voor jonge kinderen, maar door de animatie is het voor ouderen ook zeker een aanrader! ’Brave’ draait in vrijwel alle bioscopen in Nederland. In 3D, maar gelukkig ook in de gewone versie!

Ook deze keer komt Pixar voorafgaand aan de film weer met een geniale ‘short’. La Luna gaat over drie generaties ‘mannetjes van de maan’. Erg leuk filmpje weer!