Keane – Strangeland


Keane is al geruime tijd een van mijn favoriete bands. De band uit East-Sussex bracht op 4 mei alweer hun vierde studio-album, genaamd ‘Strangeland’.
Vooraf werden in maart en april twee singles uitgebracht: “Silenced By The Night” en “Disconnected”. De CD is opgenomen in Sea Fog Studios in East Sussex en geproduceerd door Dan Grech-Marguerat. Hij was onder andere betrokken bij albums van Lana del Rey, The Kooks en The Vaccines.
Na het wat zwakkere album Perfect Symmetry (2008) en de in mijn ogen matige EP Night Train (2010) was de verwachting groot bij de releases van “Silenced By The Night” en “Disconnected”. Wat een heerlijke nummers waren dat. Het beloofde veel goeds.

Het nummer dat mij bij de eerste afspeelbeurt meteen opviel was “Disconnected”. Natuurlijk al enkele keren op de radio gehoord, maar tussen alle 12 andere nummers sprong hij er voor mij toch echt uit. Hoeveel er veel nummers zijn geschreven over break-ups of over het contact met mensen verliezen weet Tom Chaplin toch met zijn tekst de emoties zo te beschrijven dat ze ook aankomen.
Een ander geweldig nummer is “Sovereign Light Café”. Het nummer is geschreven door Tim Rice-Oxley en is gewoon een nostalgisch tripje down memory lane. Lekker meezingnummertje voor een live set.

Er is in reviews wel eens kritiek geuit over dat het album aardig de commerciële route kiest met veel potentiële hitjes en daarbij de roots van het in 2004 uitgebrachte debuutalbum Hopes and Fears een beetje kwijtraakt. Kan ik me wel iets bij voorstellen, maar het is ook een noodzakelijk kwaad. En dan is ‘kwaad’ niet echt een goed woord. Als je als band een album toch wil verkopen, dan moet je gewoon zorgen dat het lekker draaibaar is. En als je dan ook nog je ‘stijl’ kunt behouden is er toch niets aan de hand? Want Strangeland is een echt Keane-album, dat qua muziek weer dichter bij Under The Iron Sea komt. Hoewel er wel nog hier en daar elektronische invloeden uit de Perfect Symmetry-periode te horen zijn.

Maar het beste bewaart Strangeland voor het laatst. En dat is het nummer “Sea Fog”. Wat een geweldig mooi nummer in al zijn eenvoud. Als je bij het luisteren van dit nummer géén kippenvel krijgt weet ik het ook niet meer. Met “Sea Fog” en “Black Rain” weet Keane ook diepgang aan het album mee te geven.

Kortom, een prima album van Keane! Op 16 oktober staat de band in de Heineken Music Hall en daar hoop ik bij te zijn!

Tracklist:
1. You Are Young 3:36
2. Silenced By The Night 3:17
3. Disconnected 3:59
4. Watch How You Go 3:41
5. Sovereign Light Cafe 3:40
6. On The Road 3:58
7. The Starting Line 4:13
8. Black Rain 3:48
9. Neon River 4:54
10. Day Will Come 3:13
11. In Your Own Time 3:45
12. Sea Fog 3:27

5 Reacties op “Keane – Strangeland

  1. Ha, eindelijk, DE Keanerecensie! Ik vind het album ook heel leuk. Ik denk dat ik You Are Young en Day Will Come het mooist vind, misschien om de teksten 🙂
    Vind het hele album qua sound trouwens echt een mix tussen UTIS en PS.

  2. Ik houd van Keane, zo jammer dat zoveel mensen uit mijn klas hem niet kennen! Hoe kan je hem nou niet kennen? Haha 🙂

  3. Oké, ik geef het eerlijk toe: ik zou me geen enkel nummer van Keane voor de geest kunnen halen zo slecht ken ik die band. Al sluit ik niet uit dat ik best wat nummers ken maar gewoon niet weet dat ze van hun zijn 😉
    Je hebt me in ieder geval overtuigd dat ik eens wat moet gaan luisteren!

Geef een reactie

