John Green – The Fault In Our Stars

1

Het is al weer een aantal weken geleden dat ik het eerst over  John Green’s The Fault In Our Stars (2012) hoorde. Het klonk vrij interessant, dus bestelde ik het boek via internet. Want in de winkels in Tilburg was het uitverkocht of nog niet te verkrijgen. Ik moest eerst nog een ander boek uitlezen, maar toen ik eenmaal begonnen was in TFiOS was ik meteen verkocht.

Eigenlijk heb ik geen woorden om het boek te beschrijven. Het is vooral erg down to earth. Hoewel het boek over jongeren met kanker gaat is het toch nooit ‘te’ zwaar. Het boek zit vol pittige en soms haast filosofische gesprekken of overdenkingen van hoofdpersoon Hazel, uit wier oogpunt het verhaal geschreven is.

In het boek wordt ook met de gedachte tussen schrijver en lezer gespeeld. Een van de personages, (fictieve) Hollandse schrijver Peter Van Houten zegt over het schrijven van een boek en wat de lezer er uithaalt of later mee doet dat het twee heel verschillende dingen zijn. Daar ben ik het in principe wel eens. Als het verhaal verteld is, is het afgelopen. De personages bestaan niet meer. Alleen nog in je fantasie. Er gebeurt niets meer met ze nadat het boek geschreven is. Of je moet het zelf schrijven.

“They’re fictions. Nothing happens to them… This childish idea that the author of a novel has some special insight into the characters in the novel… it’s ridiculous. That novel was composed of scratches on a page, dear. The characters inhabiting it have no life outside of those scratches. What happened to them? They all ceased to exist the moment the novel ended.”

TFiOS is een boek om in één nacht uit te lezen.
Om een ander mooi boek te quoten: “First you will laugh, then you will cry. Don’t say you haven’t been warned.” Die quote komt uit Nicholas Sparks’ boek A Walk To Remember, ook een boek over kanker.
Vergelijkingen zal ik niet maken, dat is behalve het kanker-onderwerp ook niet te doen, behalve dat TFiOS op vrijwel identieke wijze vrij snel een van mijn favoriete boeken is geworden.

The Fault In Our Stars is ook in het Nederlands verkrijgbaar als ‘De weeffout in onze sterren’, bij uitgeverij Lemniscaat. Maar beter ga je gewoon de originele Engelse uitgave lezen zoals alle eindbazen doen!

4 Reacties op “John Green – The Fault In Our Stars

  1. Ah, nu wil ik graag lezen Ik had ‘m gepre-ordered op Amazon, dus ik heb hier een (nog ongelezen) gesigneerde versie liggen. ^^ Ik vind de Nederlandse titelvertaling trouwens niet erg pakkend..

Geef een reactie

