The Songs That Really Matter

Hij componeerde muziek voor films als The Silence of the Lambs, Dogma en The Aviator. Stuk voor stuk fenomenale soundtracks. Maar een echte held werd hij voor mij in 2001, toen de soundtrack voor The Fellowship of the Ring uitkwam. Ik heb het natuurlijk over niemand minder dan Howard Shore!
1
Iedereen kent natuurlijk John Williams. En dan niet die epic fail van RTL 4, maar de echte ongekroonde koning van de filmmuziek. Verantwoordelijk voor overbekende thema’s uit films van Superman, Indiana Jones, Jurassic Park en de eerste drie Harry Potterfilms, waarvan Hedwig’s Theme toch wel het bekendst is.
Maar zeg je filmmuziek, zeg je bijvoorbeeld ook James Newton Howard, bekend van scores als King Kong (2005), Peter Pan (2003) of (in samenwerking met Hans Zimmer) de scores voor de Batman (Begins/Dark Knight en ook Rises in 2012)-franchise van Christopher Nolan.
Howard-Shore[1]
Howard Shore was echter tot 2001 een -voor mij- vrij onbekende in de filmmuziek. Hij zette de eerste stap naar onsterfelijkheid zoals ik al zei in 2001 met de soundtrack voor het eerste deel van de Lord of the Rings-trilogie. Zowel film als soundtrack stonden meteen als een huis. Wie herkent niet het epische ‘Fellowhip’-thema op de brug van Khazad Dum?
Of het mooie Aniron, het thema voor Aragorn en Arwen, waarbij Enya de vocals inzingt. Daarnaast verzorgt Enya de titelsong voor het eerste deel van de trilogie, het hoopvolle, maar tegelijkertijd melancholische ‘May It Be’. De reis is nu echt begonnen. Frodo en Sam onderweg naar Mordor, Merry en Pippin gevangen door de Uruk-hai op weg naar Isengard en Saruman en Aragorn, Legolas en Gimli er achter aan. En zo eindigde het eerste deel met het hartverscheurend mooie ‘The Breaking of the Fellowhip

Zowel filmisch als muzikaal zou het tweede deel in de trilogie, The Two Towers, een moeilijke klus worden. Kon het succes van deel één geëvenaard worden? En hoe zouden bijvoorbeeld Rohan, Helms Deep en het woud van Fangorn muzikaal klinken? En zou het lukken om voor nieuwe personages als Sméagol/Gollum, Théoden of Faramir bijpassende thema’s te vinden?
Het antwoord kwam in 2002 en was een volmondig Ja.

Niet alleen waren de orkestraties episch waar het zijn moest, maar ook hier toverde Shore rillingen over je rug. Neem bijvoorbeeld het moment waarop Theoden en Aragorn samen de Uruk-hai tegemoet rijden terwijl de hoorn van Helm Hammerhand in de diepte klinkt in Theoden Rides Forth. Geniaal. En het moment dat Treebeard de Enten verzamelt (“My business is with Isengard tonight. With rock and stone!”) in The Last March of the Ents, met vocalist Ben del Maestro. Zelfs mijn kippenvel heeft kippenvel!
En natuurlijk mag een emotioneel doch hoopgevend einde niet ontbreken door een montage onder een ontroerende speech van Sam in The Tales That Really Matter.
En net als bij ‘Fellowship’ klinkt er nu ook weer een lied over de aftiteling. Dit keer is het Gollum’s Song, gezongen door Emiliana Torrini. Een lied dat de essentie van de Sméagol-kant van Gollum meesterlijk weergeeft.

En toen kwamen we in 2003 aan bij het sluitstuk van de trilogie. Met The Return of the King kwam er een einde aan de muziek die ik die drie jaren bijna onafgebroken heb gedraaid.
En wat voor score zou dit worden! Niet alleen kwamen Frodo & Sam steeds dichter bij Mount Doom, ook de strijd tegen Sauron’s troepen bereikte een hoogtepunt.
Allereerst moet je alle soundtracks echt een paar keer geluisterd hebben, maar daarna is het extra gaaf als je het thema voor Minas Tirith herkent uit de Fellowhip-score, tijdens de Council of Elrond, wanneer Boromir spreekt.
Shore trekt voor ‘Return’ echt alle registers open. Tijdens de scene’s in Shelob’s Lair is de muziek als in een oude horrorfilm. Tijdens de aanval op Osgiliath is de emotie haast voelbaar onder een mooi stukje muziek met tekst en zang van Billy Boyd (Pippin) in The Steward of Gondor.
Een geweldige scene, met daaronder niet minder geweldige muziek is ook The Lightning of the Beacons.

Ook op deze soundtracks zijn er ook weer geweldige vocals. Bijvoorbeeld voor Osgiliath Invaded en For Frodo keert Ben del Maestro terug. En Renée Fleming. Wat een stem en wat voegt zij ontzettend veel toe aan de soundtrack! Naast het haast mooie The Grace of Undomiel geeft Fleming ook hart aan het verraad van de Ring op Gollum en de vernietiging van beide in Mount Doom en later als Frodo & Sam worden opgehaald door de adelaars in The Eagles. Dit zijn slechts enkele voorbeelden die mij elke keer weer aangrijpen. Natuurlijk mogen we Sir James Galway niet vergeten en Liv Tyler (Arwen) die op de Extended Editie soundtrack prachtig zingt in The Houses of Healing.
En omdat de trilogie nu helemaal ten einde is, mag ook een zacht, melancholisch, troostend lied niet ontbreken. Deze keer van Annie Lennox, geschreven door enkele crewleden en geïnspireerd door de overleden jonge Nieuw-Zeelandse filmmaker Cameron Duncan: Into The West.

Compleet terecht heeft Howard Shore voor ‘Fellowship’ en ‘Return’ een Oscar gekregen voor Best Original Score alsook voor Best Original Song voor Into the West.
Voor mij zijn deze drie soundtracks een klein stukje geluk. Nooit raak ik uitgeluisterd, altijd is er iets nieuws te ontdekken en steeds weer maakt de muziek emoties los.
En het beste nieuws is dat Shore weer toegezegd heeft de muziek voor The Hobbit te componeren! Dat kan alleen maar geweldig worden!

Advertenties

4 Reacties op “The Songs That Really Matter

  1. Haha, ik ook 😛 Leuk dat je er iets over geschreven hebt. Filmmuziek is zo belangrijk voor een film, maar ik denk er altijd zo weinig over na…

    • Films vallen of staan met de muziek. Maar bij LOTR tillen ze de film zelfs naar een hoger niveau -en briljant is dat de muziek ook gewoon ‘los’ te beluisteren is, zonder dat het verveelt of zo 🙂

  2. Ik moet die films nog steeds eens gaan kijken. Heb wel eens een stukje gezien en muziek gehoord van de fims. Wat ik erover heb gehoord is het inderdaad goede muziek voor de fims.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s