Zwaar ziek, dat is het.

www.weheartit.com
Bij veel dingen denk je: lager kunnen ze niet zakken. En ze doen het.
Ik heb het natuurlijk over de RTL reality-tv serie ‘24 uur: Tussen leven en dood’.
Daarin wordt een cameraploeg, in opdracht van ‘Arnie’ Oerlemans’ Eyeworks, voor vierentwintig uur het VU Medisch Centrum in Amsterdam binnen gelaten.
Door middel van 35 camera’s krijgt het publiek toegang tot gesprekken en behandelingen van patiënten.

Nu schijnen er door Eyeworks en het VUMC wel afspraken te zijn gemaakt over privacy van patiënten en personeel, maar dat weegt niet op bij het feit dat je dit gewoon niet doet.
Ik vind het gewoon misselijkmakend Telegraaf-niveau. Ziekelijke sensatiezucht. Snap daarom ook niet waarom je als ziekenhuis hiermee zou willen instemmen!
Om nog maar te zwijgen over de problemen die zo’n serie met zich mee kan brengen.
Door de constante aanwezigheid van camera’s kunnen artsen tijdens een operatie van de spanning iets verkeerds doen, kunnen diagnoses verkeerd gesteld worden omdat de artsen meer bezorgd zijn over hoe ze overkomen op televisie dan dat ze zich bezig houden met de patiënt die ondertussen aan het flatlinen is op de operatietafel.
En dat afgewisseld met reclames over Thuiszorg, revalidatiecentra of levensverzekeringen. Iets in die richting.

Daarnaast vind ik het (toestemming of niet) toch iets gestoords hebben dat Henk en Ingrid vanuit hun luie stoel op tv kunnen meemaken dat jij als patiënt opeens te horen krijgt dat je nog maar een paar maanden te leven hebt.
Daar heeft toch godverdomme niemand mee te maken? Of zijn er echt mensen zo gek die denken ‘Meh, boeiend, ik kom nu lekker wel met mijn kop op tv!’
Nee, dit nieuws heeft een aardig smerige smaak in mijn mond achter gelaten. Zoiets doe je niet. Niet als er eventuele levens op het spel staan.
Als je zoiets bedenkt moet je wel een heel zwaar geestelijk gestoorde zijn.

En what’s next? Dat je opeens bij begrafenissen en crematies een camera in je nek gedrukt krijgt? Dat de kist dan live de oven in gaat met op de achtergrond het nummer ‘Fire’ van Jimi Hendrix?
Ik vond live bevallingen op televisie al behoorlijk ziek, maar dit is toch weer een stap verder. Weer een reden waarom ik vind dat de commerciële omroep steeds verder verpaupert.

Geen wonder dat mijn televisie vaker uit dan aan staat, tegenwoordig…

6 Reacties op “Zwaar ziek, dat is het.

  1. Inderdaad ziek, al is het niet echt nieuw. Het ergste vond ik vooral dat ze achteraf toestemming gevraagd hebben en niet voor het filmen al. Wie weet wat er dan met de beelden alsnog gaat gebeuren? Het is immers al opgenomen.

Geef een reactie

