Lots of bestemmingen

WAT EEN VRESELIJK FLAUWE WOORDSPELING WEER!

Maar goed.
Ja. Laten we gezellig eens praten over hoe zinloos het leven wel (of niet) kan zijn!
Ikzelf ben van mening dat de tijd die je besteedt tussen je geboorte en je dood behoorlijk zinloos is. Je bent je hele leven constant bezig met dingen die uiteindelijk zinloos zijn. En dan heb je altijd mensen die het hebben over het lot.

Dus. Het lot. Volgens mij bestaat dat helemaal niet. Is het alleen handig om de plot van een boek voort te drijven. Zoals Harry Potter. Wanneer het door een profetie van Trelawney niet zijn lot zou zijn geweest om óf te sterven, óf Voldemort te verslaan had hij ook gewoon zijn schouders opgehaald en was een rondje op Buckbeak gaan vliegen. Ik bedoel –zeg nou zelf.

Een heel mooi voorbeeld van het feit dat lotsbestemmingen niet kloppen is toch wel het sprookje van Mozes. Die kerel zag het als zijn (door stemmen ingegeven) lot om een zooi mensen de woestijn in te leiden. Op weg naar het beloofde land. Is na veertig jaar EINDELIJK dat beloofde land in zicht, sterft de man nog voor hij het gebied heeft betreden. Is dat ironie? Ja!

Lot. Oftewel, destiny. In normaal Engels. Mensen die elkaar tegenkomen en opslag verliefd worden lopen ook altijd te hyperventileren dat het ‘het lot’ was dat hen samengebracht heeft. Nee, dat is toeval. Twee mensen die totaal onafhankelijk van elkaar een idee hebben gekregen om op precies hetzelfde moment een tros bananen te gaan afwegen.

Er zijn mensen die geloven dat hun lotsbestemming een leven na de dood is. In een hemel of hel. Voor mij zou dat juist een reden zijn om daar in NIET te geloven. Ik bedoel: ben je keurig elke dag van je leven bezig om te leven naar regels die je toegang verschaffen, blijkt er helemaal geen hemel te zijn. Sta je daar op je slippers met je koffers en je zwemband om. Zwembroek en Hawaii-shirt om het plaatje compleet te maken.

Ik geloof nergens in. Behalve dat wij allemaal afstammen van de dieren. En niet zomaar apen of zo. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik afstam van beren. Dat zijn trouwens ook de enige dieren waar ik überhaupt van af zou willen stammen.
Je zou maar eens afstammen van een Komondor-hond. Dan weet je wel waar het gezegde ‘Je ziet eruit als een slappe vaatdoek’ vandaan komt.

Nee, geloven in een dergelijk ‘lot’ is niets voor mij. Ik heb liever dat aan het einde mijn leven totaal zinloos is gebleken dan dat ik ergens terecht kom waar men mij erop wijst dat ik mijn lotsbestemming niet heb bereikt.

Tot die tijd gaan we maar gewoon door met ademhalen en we zien wel wat de uitkomst is!

6 Reacties op “Lots of bestemmingen

  1. Haha. Je hebt gelijk je zult maar voor de poort staan en dan word er gezegd dat er geen hemel is. Ik geloof ook niet in het hiernamaals. Ik denk: dood, kistje in onder de grond (of verbrand natuurlijk) en weg is mijn lichaam. Gewoon iets leuks van je leven maken zodat je ervan kunt genieten dat je bestaat.

Geef een reactie

