‘Oranje Boven’

Tegenwoordig is het een trend om drama-series te maken rondom leden van het Koninklijk huis. Series over Wilhelmina, Juliana en Bernhard kwamen voorbij en nu zijn we aanbeland bij een drieluik over koningin Beatrix: Beatrix – Oranje onder vuur.
Gisteren was Erik van Muiswinkel te gast bij DWDD omdat hij kritiek had op de serie, die geschreven is door Thomas Ross. Deze twee, plus regisseur zaten dus ‘aan tafel’.
Het grootste punt van kritiek was dat het gaat om nog levende mensen. Dat was niet erg ethisch of zo. Maar satire was dan weer wel goed.

Nou heb ik op zich niets met de Oranjes, maar die series zijn wel altijd leuk om te kijken. Vooral Ellen Vogel als een (nogal) oude Juliana en daarnaast Eric Schneider als Bernhard.
Hoewel ik verre van Oranjegezind ben, kunnen die series mij wel boeien. Die familie is misschien in het dagelijks leven van weinig nut, maar ze zijn wel deel van de (Nederlandse) geschiedenis. En ik vind geschiedenis nou eenmaal interessant. Daarom heb ik ook het boek ‘Juliana en Bernhard’ gelezen, van Cees Fasseur en een boek over Bernhard van Annejet van der Zijl. Het is fascinerend om uit te vinden hoe mensen buiten de schijnwerpers zijn. Interessant om mensen ‘te leren kennen’ zonder dat je ze ooit in persoon hoeft te zien.

Geschiedenis, ik vond het altijd een interessant gegeven. Al vanaf het moment dat ik toen ik nog jong was ooit het dagboek van Anne Frank las. Een tijd lang was alle geschiedenis voor mij alleen maar Anne Frank-gerelateerd. En Thea Beckman. Ondanks dat het kinder/jongerenboeken waren schreef ze toch geweldige boeken over de 100-jarige oorlog, over de Hoekse en Kabeljouwse twisten, over de Kinderkruistocht…. Noem maar op.
Nu lees ik nog steeds veel geschiedenis. Een boek over de geschiedenis van Rome, bijvoorbeeld. Of over de Republiek der Nederlanden in 1672.
En natuurlijk de ‘hedendaagse’ geschiedenis, over het ontstaan van de top 2000.

Maar de geschiedenis van het Koninklijk Huis vind ik toch wel interessant. Ook al is het zijdelings, zoals in de tv-serie ‘Joop den Uyl en de affaire Lockheed’. Of via de musical/de film/het boek Soldaat van Oranje.
Maar in realiteit kan het me weinig interesseren of we nu een koninklijk staatshoofd hebben of een president zoals in Frankrijk of Amerika.

En dan wil Wilders de Koning/Koningin alleen een ceremoniële functie toe bedienen. ‘Dan doen ze nog minder en we betalen ze nog steeds.’ zou een argument kunnen zijn. Maar waarom ontbinden we het koninklijk huis niet gewoon? Het is niet dat ze meteen op straat staan. Al die leden van Oranje hebben prima (Universitaire) studies gehad waarmee ze allemaal een goedbetaalde baan kunnen vinden, dus ze zijn niet verloren. En het geld dat ze eerst zouden kosten kan nu ingezet worden om iets belangrijkers te ‘redden’. Zoals de OV-chipkaart bijvoorbeeld.

Tot die tijd kunnen we nog even schijnheilig zwaaien naar een groep mensen die  waarschijnlijk ook liever gewoon in het Vondelpark zit met een groot laken en zooi van zolder. Net als de rest van Nederland op 30 april.

Schuurmans en Schneider als jonge & oude Bernhard. Geniaal stukje.

3 Reacties op “‘Oranje Boven’

  1. Ik vind geschiedenis ook zeer interessant, het koninklijk huis boeit bij eigenlijk ook niet veel, ik kijk vaak alleen naar tv als ze erop zijn omdat ze op koninginnedag leuke jurken hebben (ok, ook niet altijd).

  2. Nou ja, wat ik wel vind, is dat de scheiding tussen non-fictie en fictie zo vaag wordt bij deze series (wat Erik van Muiswinkel ook zegt). Iemand aan die tafel gaf als argument dat mensen dat wel doorhebben, maar ik vrees dat niet iedereen zo slim is.

Geef een reactie

